بررسی پرتوگیری تیروئید در سی تی اسکن مغز و رادیوگرافی معمول جمجمه با اعمال مقادیر مختلف شدت جریان و اختلاف پتانسیل با و بدون استفاده از شیلد تیروئید

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه در تصویر برداری های رادیولوژیکی از جمجمه، پرتو گیری تیروئید، به عنوان یک عضو بحرانی، اهمیت فراوانی دارد. این مطالعه با هدف بررسی دز دریافتی تیروئید در دو روش سی تی اسکن مغز و رادیوگرافی معمول جمجمه، با اعمال مقادیر مختلف شدت جریان و اختلاف پتانسیل با و بدون استفاده از شیلد تیروئید انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 350 بیمارسرپایی انتخاب و قبل از پرتودهی 2 عدد قرص TLD (Thermo luminescence Dosimetr) بر روی تیروئید هر بیمار نصب شد. برای انجام سی تی اسکن مغز سه سطح مختلف شدت جریان (در 210 بیمار) و برای رادیوگرافی معمول جمجمه دو سطح مختلف اختلاف پتانسیل (در 140 بیمار) استفاده گردید. پرتودهی ها با و بدون استفاده از شیلد تیروئید انجام شد. سپس TLD ها قرائت و داده به کمک آزمون آماری t دانشجویی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در آزمون های سی تی اسکن (با Kvp ثابت)، با کاهش شدت جریان از 150 به 125 میلی آمپر میزان پرتوگیری تیروئید از 38/9±101 به 04/8±2/82 میلی رم رسید (01/0P<). در صورت استفاده از شیلد، دز دریافتی تیروئید به83/5±29 میلی رم کاهش یافت (01/0P<). در رادیوگرافی معمولی جمجمه (با شدت جریان ثابت) با افزایش اختلاف پتانسیل ماکزیمم از 60 به Kvp70 میزان پرتوگیری تیروئید با اختلاف معنی داری از 74/7±6/72 به 41/8±67 میلی رم کاهش یافت (05/0P<). با استفاده از شیلد، دزدریافتی تیروئید به 82/1±6/19میلی رم تقلیل یافت (05/0P<).
نتیجه گیری
انتخاب شدت جریان کمتر در سی تی اسکن مغز و اختلاف پتانسیل بالاتر در رادیوگرافی جمجمه، بشرطی که به کیفیت تصویر آسیب نرساند، همچنین استفاده از شیلد تیروئید، پرتوگیری این عضو را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p861980 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!