تعیین هویت انگل های لیشمانیای جداشده از بیماران مبتلا به کالاآزار با روش واکنش زنجیره ای پلی مراز در استان کرمانشاه

پیام:
چکیده:
زمینه
لیشمانیوز احشایی(کالاآزار)، بیماری انگلی مهمی است که توسط گونه های لیشمانیای دونوانی واینفانتوم ایجاد می شود. شواهد نشان می دهد که لیشمانیوز احشایی در بعضی از مناطق استان کرمانشاه وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی خصوصیات عامل ایجادکننده لیشمانیوز احشایی در این استان انجام گرفته است.
روش ها
در این مطالعه تجربی از 9 بیمار مبتلا به کالاآزار بستری شده در بخش اطفال بیمارستان های کرمانشاه در سال های 88-1383 نمونه مغز استخوان تهیه گردید. از اسلایدهای میکروسکوپی، DNA استخراج و جهت تعیین گونه انگل با روش واکنش زنجیره ای پلی مراز اختصاصی گونه مورد بررسی قرار گرفت. برای این کار با استفاده از پرایمر 4LINR و 17LIN قطعه متغیر از حلقه های کوچک DNA کینوپلاستی انگل لیشمانیا تکثیر و بر روی ژل آگاروز 5/1 درصد الکتروفورز گردید.
یافته ها
تمامی بیماران به جز یک مورد از نظر سرولوژی با استفاده از آزمون ایمونوفلورسانس غیرمستقیم مثبت بودند. در بررسی اسمیرهای مستقیم مغز استخوان، اماستیگوت های انگل (اجسام لیشمن) به تعداد نسبتا فراوان مشاهده شد. تمامی نمونه ها در آزمایش واکنش زنجیره ای پلی مراز، ایجاد باندی به اندازه 720 جفت باز نمود. مقایسه این باندها با باندهای گونه های استاندارد، مشخص نمود که گونه انگل در تمامی بیماران لیشمانیا اینفانتوم می باشد.
نتیجه گیری
تعیین گونه با استفاده از PCR یک مرحله ای و پرایمرهای 4LINR و 17LIN مناسب است و همچنین عامل لیشمانیوز احشایی در کرمانشاه لیشمانیا اینفانتوم می باشد. بنابراین انجام مطالعه ای جامع در خصوص سرواپیدمیولوژی بیماری در انسان و مخازن حیوانی در استان ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p862616 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!