مقایسه آماری و تحلیل عملکرد ادوات حفاری انحرافی مورد استفاده در عملیات ویژه حفاری ب همنظور دس تیابی به یک الگوی مناسب هزین های در میادین نفتی ایران

پیام:
چکیده:
Whip Stock و Section Mill دو ابزار ویژه و اصلی برای ایجاد پنجره در لوله جداری هستند. این ابزار که در عملیات حفاری انحرافی2 مورد استفاده قرار می گیرند، در صنعت حفاری ایران نیز به کار گرفته می شوند. استفاده از این ابزارها نیازمند داشتن دانش و شناخت کافی از عملکرد آنها و ارزیابی شرایط مختلف حفاری (نوع و سایز لوله جداری، عمق پنجره، وزن گل حفاری و...) میباشد. با شناخت عملکرد هر ابزار و ترکیب آن با شرایط موجود حفاری، می توان برای استفاده از آن ها در عملیات حفاری انحرافی، بهترین گزینه را انتخاب نمود. این مقاله عملکرد Whip stock و Section mill مورد استفاده در چاه های ایران را بر اساس هزینه تمام شده عملیات و زمان انجام عملیات بررسی میکند. بعد هزینه ای شامل مواردی چون نرخ هزینه دکل حفاری، هزینه نهایی ابزار، هزینه راندن نمودارهای 3CCL و 4CBL، هزینه گل حفاری و نصب پلاگ سیمانی است. همچنین معیار زمان نیز در بر گیرنده کل زمان مورد نیاز برای ایجاد پنجره میباشد. صرف نظر از موارد یاد شده، اثر گل حفاری سبک (MW<100 pcf) و گل حفاری سنگین (MW>100 pcf) نیز بر این دو معیار مورد بحث قرار میگیرد. برای انجام این پژوهش، 23 چاه از 9 میدان نفتی بزرگ ایران شامل میادین اهواز، مارون، گچساران، منصوری، نفت سفید، بی بی حکیمه، آب تیمور، رگ سفید و آزادگان، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. اطلاعات استخراج شده از هر چاه شامل عمق پنجره5، ارتفاع سطح مقطع آسیاب شده از لوله جداری6، 7KOP، وزن گل حفاری، سایز و نوع لوله جداری، تعداد تیغه استفاده شده، زمان صرف شده در عملیات و هزینه نهایی است. در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از نتایج بهدست آمده از نمودارها و تحلیل های مهندسی حفاری در میادین مختلف نفتی ایران، یک الگوی پیشنهادی مناسب برای استفاده بهینه از هر یک از ابزارهای Whip Stock و Section Mill در شرایط مختلف عملیاتی ارایه گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p862962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!