مقایسه نتایج سم زدایی به روش سریع و روش های استفاده ازکلونیدین و متادون در یک پی گیری شش ماهه برروی مراجعه کنندگان برای ترک اپیوئیدها به بیمارستان شهید بهشتی کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
در این مطالعه سعی شده است طی یک پی گیری شش ماهه سه روش سم زدایی اپیوئیدها شامل روش استفاده ازکلونیدین، روش استفاده از متادون و روش سریع با توجه به عوامل دموگرافیک و مصرف نالتروکسان با یکدیگر مقایسه شوند.
روش
این مطالعه به صورت مطالعه هم گروهی آینده نگر بر روی 140 نفر از مردان مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی کرمان طی سال های 1386- 1384 برای ترک اعتیاد به اپیوئیدها انجام شد. بیماران به سه گروه سم زدایی به روش استفاده ازکلونیدین (61نفر)، روش استفاده از متادون (34نفر) و روش سریع (45 نفر) تقسیم شدند و نتایج به دست آمده در پی گیری 6 ماهه مقایسه شدند.
یافته ها
در پایان ماه اول بعد از سم زدایی در مجموع 7/80% عدم مصرف مجدد مواد را گزارش کردند. این میزان برای گروه روش سنتی 6/83%، گروه متادون 4/82% و گروه روش سریع 6/75% به دست آمد که از نظر آماری تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند. براساس نتایج پی گیری ماه ششم در مجموع 8/12% عدم مصرف مجدد مواد را گزارش کردند و این میزان برای گروه کلونیدین 7/16%، گروه متادون 7/16% و گروه روش سریع 3/6% به دست آمد که از نظر آماری تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند.
مصرف نالتروکسان در پایان ماه اول در مجموع 7/75% و در گروه های کلونیدین 5/52%، متادون 1/47% و سریع 8/97% بود که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (05/0>P). در پایان شش ماه، در هر سه گروه، قطع مصرف نالتروکسان درتمام افراد دیده شد.
نتیجه گیری
با توجه به این که طبق مطالعه آماری انجام شده در این طرح سرعت عود درهر سه نوع روش سم زدایی یکسان بوده است و از این نظر نتایج سم زدایی در سه روش مقایسه شده تفاوت آماری معنی داری نداشته است، بهتر است انتخاب نوع سم زدایی برای هر بیمار با توجه به وضعیت جسمی، تمایل فرد به روش پیشنهادی، امکانات در دسترس، درنظر گرفتن هزینه های درمانی و قضاوت بالینی پزشک صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
246
لینک کوتاه:
magiran.com/p864212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!