بررسی مقایسه ای صحت اندازه گیری فاصله CEJ تا کرست آلوئول در رادیوگرافی پری اپیکال معمولی و دیجیتال اصلاح شده با جبران تعضیف اشعه x و واکنش بینایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعه ی حاضر با هدف تعیین و مقایسه ی صحت اندازه گیری فاصله ی CEJ تا کرست آلوئول در رادیوگرافی های پری اپیکال معمولی و دیجیتال اصلاح شده با جبران تضعیف اشعه ی X و واکنش بینائی انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 63 محل از نواحی کرست آلوئول دارای میزان های متفاوتی از تحلیل در مجاورت دندان های خلفی در مندیبل های خشک انسان انتخاب گردید. فواصل CEJ تا کرست آلوئول در مندیبل ها اندازه‎گیری و به عنوان استاندارد طلایی در نظر گرفته شد. رادیوگرافی های پری اپیکال معمولی و دیجیتال توسط فیلم E-Speed و سنسور CCD با تکنیک موازی تهیه گردید. رادیوگرافی های دیجیتال به منظور اصلاح تضعیف اشعه ی xو واکنش بینائی در نرم افزار Dental Eye مورد پردازش قرار گرفتند. سپس فواصلCEJ تا کرست آلوئول در رادیوگرافی معمولی و دیجیتال اصلاح شده اندازه گیری شد و یافته های بدست آمده در دو نوع رادیوگرافی با استفاده از آنالیز t-paired با استاندارد طلایی مقایسه شدند و ضریب همبستگی پیرسون بین مقادیر به دست آمده در دو نوع رادیوگرافی با مقادیر استاندارد طلایی محاسبه شد. (05/0=α)
یافته ها
میزان صحت اندازه گیری فاصله ی CEJ تا کرست آلوئول در رادیوگرافی معمولی و دیجیتال اصلاح شده 86 درصد برآورد گردید. ضریب همبستگی پیرسون بین مقادیر واقعی و مقادیر به دست آمده در رادیوگرافی دیجیتال (92/0r=) و نیز رادیوگرافی معمولی (9/0r=) حاکی از همبستگی قوی بین مقادیر واقعی و مقادیر مربوط به دو نوع رادیوگرافی بود.
نتیجه گیری
رادیوگرافی دیجیتال اصلاح شده با جبران تضعیف اشعه ی X و واکنش بینائی از نظر صحت اندازه‎گیری فاصله ی CEJ تا کرست آلوئول قابل مقایسه با رادیوگرافی معمولی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
623
لینک کوتاه:
magiran.com/p864295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!