بررسی شیوع کیست ها و تومورهای ادنتوژنیک و غیر ادنتوژنیک استخوانی خوش خیم در نمونه های دانشکده دندانپزشکی و بیمارستان الزهرای اصفهان در 15 سال منتهی به 1388

پیام:
چکیده:
مقدمه

تومورها و کیست های خوش خیم فکین شامل گروه پیچیده ای از ضایعات با نمای بافت شناسی و بالینی مختلف هستند که منشا دندانی وگاها غیر دندانی دارند، از سایر کیستهای استخوانهای دیگر بدن شایعترند و میتوانند منجر به بروز شکستگی پاتولوژیک در فک شوند. هدف از این مطالعه بررسی شیوع کیستها و تومورهای ادنتوژنیک/غیر ادنتوژنیک در طی 15 سال گذشته دانشکده دندانپزشکی اصفهان و بیمارستان الزهرا بود.

مواد و روش ها

246 پرونده در بخش پاتولوژی دانشکده دندانپزشکی و بیمارستان الزهرا اصفهان، مربوط به کیستها و تومورهای ادنتوژنیک و غیر ادنتوژنیک بررسی شدند. داده های حاصل از بررسی فراوانی با نرم افزار SPSS آنالیز و پردازش گردید و داده ها با هم مقایسه شدند. (05/0=α)

یافته ها

کیستهای ادنتوژنیک در مجموع 187 مورد، کیستهای غیر ادنتوژنیک 9 مورد، تومورهای ادنتوژنیک 47 مورد و تومورهای غیر ادنتوژنیک 3 مورد بود. شیوع کیستها و تومورهای ادنتوژنیک در سنین 30-16 سال و در مردان بیشتر بود. شیوع کیستهای غیر ادنتوژنیک در دو جنس برابر بود. تومورهای غیر ادنتوژنیک در سنین میانسالی و در زنان بیشتر وجود داشت.

نتیجه گیری

شیوع کیستهای ادنتوژنیک اختلاف معناداری نسبت به تومورهای ادنتوژنیک و بیشترین شیوع را داشتند (048/0P value=) تومورهای ادنتوژنیک، کیستهای غیر ادنتوژنیک و تومورهای غیرادنتوژنیک به ترتیب در رتبه های بعدی قرار داشتند. در 5 ساله سوم تعداد مراجعین افزایش نشان داد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
663
لینک کوتاه:
magiran.com/p864299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!