بررسی ارتباط قد و وزن کودکان بدو ورود به دبستان با وضعیت دریافت وعده های غذایی و میزان تحصیلات والدین

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیش از نیمی از مرگ های کودکان ممکن است به طور مستقیم و غیرمستقیم به علت فقر تغذیه ای باشد. بنا بر اعلام یونیسف، اهمیت نسبی علل زمینه ای سوء تغذیه باید به طور وسیعی در خانواده ها، جمعیت ها وکشورها شناخته شود؛ این سازمان ت‍اکید می کند که برای بررسی بیشتر علل سوء تغذیه، یک برخورد کاملا محلی و ناحیه ای، به جای راه حل های کشوری یا جهانی مورد نیاز است. هدف از این مطالعه، تعیین وجود ارتباط بین سطح تحصیلات والدین کودکان بدو ورود به دبستان و وضعیت دریافت وعده های غذایی این کودکان با قد و وزن آن ها بود.
روش ها
در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 235 دانش آموز بدو ورود به دبستان در شهرستان خمین، که در طرح سنجش سلامت کودکان پیش دبستانی شرکت کرده بودند، به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک در شهر و روش نمونه گیری خوشه ایدر روستا انتخاب شدند. به کمک پرسش نامه، اطلاعات مربوط به تحصیلات والدین و وضعیت دریافت وعده های غذایی کودکان جمع آوری شد. اندازه گیری قد و وزن توسط پزشک مسوول طرح صورت گرفت. اطلاعات به دست آمده توسط آزمون های آماری t مستقل، 2χ، همبستگی Spearman، Mann-Whitney و آنالیز کواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
حدود 58 درصد کودکان دریافت وعده های غذایی نامناسب داشتند، که از این نظر بین پسرها و دخترها و نیز در شهر و روستا تفاوت معنی داری وجود نداشت (221/0 = P و 568/0 = P). قد و وزن کودکانی که والدینشان تحصیلات بالاتری داشتند، نسبت به کودکانی که والدینشان تحصیلات پایین تری داشتند، بیشتر بود (29/0 = rs برای قد و 31/0 = rs برای وزن در مادران، 01/0 > P). میانگین قد و وزن کودکانی که دریافت وعده های غذایی مناسبی داشتند، نسبت به میانگین قد و وزن کودکانی که دریافت وعده های غذایی مناسبی نداشتند، به طور معنی داری بالاتر بود (001/0 > P). نسبت وزن به قد در کودکانی که والدینشان تحصیلات بالاتری داشتند، نسبت به کودکانی که والدینشان تحصیلات پایین تری داشتند، بیشتر بود (28/0 = rs برای تحصیلات مادر و 27/0 = rs برای تحصیلات پدر، 01/0 > P).
نتیجه گیری
به نظر می رسد، بازنگری جدی در برنامه تغذیه ای گروه سنی پیش دبستانی و ارایه الگوهای صحیح تغذیه ای برای این گروه ضروری باشد. از طرفی، طراحی و اجرای برنامه های آموزشی مرتبط با سلامت کودکان برای خانواده ها و به ویژه مادران، باید بیش از پیش مد نظر مدیران و برنامه ریزان بخش سلامت و آموزش کشور قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p865119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!