بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش تغذیه ای دانش آموزان دختر دبیرستانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به این که دختران نوجوان امروز، مادران فردا خواهند بود، این دوران یک فرصت طلایی برای ارتقای آگاهی های تغذیه ای نوجوانان در جهت بهبود سلامت نسل آینده می باشد که با اجرای برنامه های آموزشی به عنوان راهبردی موثر در جهت بهبود الگوهای غذایی این سنین میسر می گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تغذیه بر آگاهی و نگرش دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام گرفت.
روش ها
در این مطالعه 315 نفر از دانش آموزان دختر 9 مدرسه از نواحی مختلف اصفهان در دو گروه تقسیم شدند. قبل از مرحله اول آموزش و 10 روز بعد از جلسه دوم آموزش، به وسیله دو پرسش نامه آگاهی و نگرش اطلاعات جمع آوری شد. آموزش به صورت ارایه سخنرانی، ارایه جزوات و پمفلت طی 2 جلسه 2 ساعته با فاصله 10 روز اجرا شد و به گروه شاهد نیز آموزش داده نشد. اطلاعات حاصل به وسیله نرم افزار 16 SPSSتجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
قبل از اجرای آموزش، گروه ها با هم اختلاف معنی داری نداشتند ولی پس از مداخله، سطح آگاهی در گروه مورد به صورت معنی داری افزایش یافت (0001/0 > P). نگرش در هیچ یک از گروه ها تغییر معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
از آن جایی که آموزش تغذیه راهکاری با اثربخشی مطلوب در جهت ارتقای آگاهی های تغذیه ای به شمار می آید، مطالعه حاضر نشان داد که با طراحی یک برنامه جذاب آموزشی می توان آگاهی های تغذیه ای دختران نوجوان را به میزان قابل توجهی ارتقا داد. اگر آموزش ها با نیازهای تغذیه ای این سنین منطبق و به شکل قابل لمس با استفاده از فن آوری سمعی- بصری ارایه گردد، اثربخشی نه تنها در آگاهی های آنان بلکه در اصلاح الگوی رفتارهای غذایی آنان نیز پدیدار خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p865123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!