اثرات امواج تلفن همراه روی فراوانی میکرونوکلئوس در نوزاد و موش بالغ نژاد Balb/C

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر استفاده روز افزون از دستگاه های مولد مایکروویو به خصوص تلفن های همراه نگرانی زیادی در مورد اثرات احتمالی این امواج بر سلامت افراد به خصوص زن های باردار و نوزادان آن ها ایجاد نموده است. در این مطالعه اثر امواج ساطع شده از تلفن های همراه روی فراوانی میکرونوکلئوس در نوزادان موش کوچک آزمایشگاهی و مادران آن ها بررسی شده است.
مواد و روش کار
در این پژوهش تجربی آزمایشگاهی، موش های حامله از روز14 بارداری به مدت 4 روز هر روز 6 ساعت تحت تاثیر امواج ساطع شده از تلفن همراه قرار گرفتند و پس از زایمان نوزادان 2 روزه، ابتدا از نظر ریخت شناسی بررسی، سپس وزن و طول فرق سری– نشیمنگاهی آن ها ثبت گردید. در ادامه برای بررسی آسیب های ژنتیکی احتمالی در اریتروسیت های آن ها از قلب شان خون گیری و اسمیر تهیه شد. بافت طحال نیز برای مطالعات بافت شناسی آماده سازی گردید. هم چنین از خون محیطی و مغز استخوان مادران نیز اسمیرتهیه و با روش مای–گرانوالد و گیمسا رنگ آمیزی انجام شد.
یافته ها
تحت تاثیر امواج ساطع شده از تلفن های همراه طول فرق سری- نشیمنگاهی و وزن نوزادان 2 روزه کاهش یافت (001/0p<). هم چنین در طحال افزایش تعداد مگاکاریوسیت ها (02/0p=) و گلبول های قرمز (03/0p=) مشاهده شد لیکن تعداد لنفوسیت ها تغییری نشان نداد. ضمنا تعداد میکرونوکلئوس ها در اریتروسیت های خون محیطی نوزادان تجربی افزایش نشان داد (006/0p=). در مادران نیز افزایش تعداد میکرونوکلئوس ها در اریتروسیت های خون محیطی مشاهده شد (001/0p<). لیکن فراوانی میکرونوکلئوس درمغزاستخوان آن ها تغییری نشان نداد.
نتیجه گیری
یافته های حاصل بیان گر آن است که امواج ساطع شده از تلفن همراه (940 مگاهرتز) باعث افزایش تعداد میکرونوکلئوس در اریتروسیت های خون محیطی مادران و نوزادان آن ها می گردد و این امر موید اثر ژنوتوکسیک این امواج می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p865780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!