تاثیر فیبر و نوع کامپوزیت در استحکام خمشی سه نوع رزین کامپوزیتی تقویت شده با فیبر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از روش های افزایش استحکام خمشی رستوریشن های غیرمستقیم کامپوزیتی، تقویت با فیبر است. ترکیب کامپوزیت پوشاننده نیز نقش مهمی در استحکام خمشی این گونه ترمیمها دارد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر استفاده از فیبر در استحکام خمشی سه نوع رزین کامپوزیتی تقویت شده می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی- آزمایشگاهی از سه نوع کامپوزیت تقویت شده با فیبر (گرادیا، سیگنوم، بل گلاس)، 72 نمونه مکعب مستطیلی (25 × 2 × 3 میلی متر) توسط یک مولد پلکسی گلاس شکاف دار ساخته شد. در مورد هر نوع کامپوزیت، دو گروه نمونه با فیبر و بدون فیبر (گروه شاهد) تهیه و پس از نگهداری در دمای 37 درجه به مدت 48 ساعت، تحت آزمون خمش سه نقطه ای با نیروی بیست نیوتن با سرعت یک میلی متر در دقیقه قرار گرفت. بعد از محاسبه استحکام خمشی نمونه ها، برای مقایسه داده ها از آزمونهای ANOVA دوطرفه و Tukey و t-test در سطح اطمینان 05/0 استفاده شد.
یافته ها
میانگین استحکام خمشی در گروه گرادیا با فیبر برابر 14/150 مگاپاسکال و در گروه سیگنوم بدون فیبر معادل 53/60 مگاپاسکال بود. تفاوت آماری بین میانگین استحکام خمشی تمام نمونه ها معنی دار بود. (001/0 P <)
نتیجه گیری
بر اساس شرایط آزمایشگاهی این بررسی مشخص شد که تقویت با فیبر به نحو مشخصی سبب تقویت استحکام خمشی در نمونه های کامپوزیتی تقویت شده با فیبر می شود و نوع کامپوزیت پوشاننده ممکن است عامل مؤثری در افزایش استحکام خمشی نمونه های کامپوزیتی تقویت شده با فیبر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p866933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!