مقایسه تجویز کلومیفن ودگزامتازون باکلومیفن به تنهایی در القاء تخمک گذاری و حاملگی در خانم های نابارور با مشکل تخمدان پلی کیستیک در شهرستان خرم آباد

پیام:
چکیده:
مقدمه

نازایی یکی از مهم ترین مشکلات در بین زوج ها می باشد که معمولا یک نفر از هر 7 نفر زوج را تحت تاثیر قرار می دهدکه هدف از این مطالعه ارزیابی اثر دگزامتازون و کلومیفن سیترات در درمان تخمدان پلی کیستیک با سطح طبیعی دهیدرواپی آندرستندیون سولفات در القاء تخمک گذاری بود.که با توجه به آمارهای متعدد که عدم تخمک گذاری در زنان نابارور تا 40% نیز دیده شده بنابراین اهمیت روش های تحریک تخمک گذاری اهمیت خاصی دارد.

مواد و روش ها

در این مطالعه که یک کارآزمایی بالینی آینده نگر می باشد 120 بیمار نابارور با تشخیص سندرم پلی کیستیک بطور تصادفی از تاریخ 1/6/85 لغایت 1/10/87 به مدت 28 ماه در دو گروه دریافت کننده کلومیفن و دگزامتازون(گروه اول) و دریافت کننده کلومیفن و پلاسبو مورد بررسی قرار گرفتند. که در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن به تایید رسیده بود سن بیماران، مدت نازایی، الگوی قاعدگی، سطح دهیدرواپی آندرستندیون سولفات –هیرسوتیسم –شاخص توده بدنی –تعدادفولیکولهای بالاتر از 18 میلی متر –تخمک گذاری و حاملگی مورد بررسی قرارگرفت.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد هیچگونه اختلاف معنی دار بین دو گروه از نظر سن، مدت نازایی، شاخص توده بدنی،الگوی قاعدگی و سطح سرمی دهیدرو اپی آندرستندیون سولفات وجود نداشت همچنین بین دو گروه از نظر هیرسوتیسم تفاوت معنی داری وجود نداشت. تعداد فولیکولهای بالاتر از 18 میلی متر بطور معنی دار در گروه دریافت کننده دگزامتازون و کلومیفن (059/0=p)بیشتر بود همچنین میزان تخمک گذاری و حاملگی نیز بطور معنی دار در این گروه نسبت به گروه دریافت کننده کلومیفن و پلاسبو بیشتر بود.

بحث و نتیجه گیری

القاء تخمک گذاری با اضافه نمودن دگزامتازون به درمان کلومیفن سیترات روشی بسیار موثر، ارزان و ساده در درمان تخمدان پلی کیستیک و القاء تخمک گذاری و حاملگی می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p867684 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!