بررسی مقایسه ای تاثیر کرم واژینال گیاه مورت و کلوتریمازول در درمان واژینیت کاندیدایی

پیام:
چکیده:
واژینیت کاندیدایی یکی از رایج ترین مشکلات زنان است و سالانه بیش از 10 میلیون زن بدین علت مورد مشاوره و درمان قرار می گیرند. به طور شایع داروهای موضعی از جمله گروه آزول در درمان این بیماری به کار گرفته می شود،که در مواردی استفاده از این داروها موجب بروز عوارض جانبی و عود مکرر عفونت واژینال می گردد.اخیرا گزارش های متعددی در مورد اثرات ضدقارچی و ضدمیکروبی گیاه مورت ارائه شده است.این پژوهش باهدف تعیین اثرکرم واژینال مورت و مقایسه آن با کرم واژینال کلوتریمازول در بیماران مبتلا به واژینیت کاندیدایی انجام شد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی دوسوکور تصادفی 80 زن غیرباردار در دو گروه دریافت کننده کرم واژینال مورت وکرم واژینال کلوتریمازول قرار گرفتند. علائم و نشانه های بالینی و آزمایشگاهی در ابتدای مطالعه و پس از درمان توسط پرسشنامه و فرم مشاهده ثبت گردید. درمان در هر دو گروه به مدت 7 روز انجام شد. داده ها توسط آزمون مجذور کای، تی تست، من ویتنی، مک نمار و ویل کاکسون تجزیه و تحلیل گردید. این مطالعه نشان داد اثرات درمانی کرم واژینال مورت نه تنها مشابه کرم کلوتریمازول می باشد بلکه در بهبود بعضی از علائم واژینیت کاندیدایی اثر بخشی بیشتری دارد. بنابر این استفاده از این فرآورده را می توان برای درمان عفونت کاندیدایی واژن پیشنهاد نمود. نتایج پژوهش اختلاف آماری معنی داری را در بهبود خارش دستگاه تناسلی و ترشح در گروه مورت نسبت به گروه کلوتریمازول نشان داد(002/0=p).نتایج مثبت کشت اول (یک هفته پس از درمان)در دو گروه مورت و کلوتریمازول (5/7درصددر برابر 5/17 درصد)و کشت دوم(یک ماه پس از درمان)(15درصد در برابر 6/25 درصد)مشابه هم بودند واختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p867687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!