بررسی گلوکز پلاسمای خون و عوامل مرتبط با آن در پرسنل پرستاری شب کار

پیام:
چکیده:
: کار کردن در شیفت شب بعنوان یک ریسک فاکتور برای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های متابولیکی محسوب می گردد و ممکن است این اختلالات تحت تاثیر تغذیه، ریتم سیرکادین و سبک زندگی قرار بگیرد. یکی از راه هایی که می تواند ریسک این بیماری ها را افزایش دهد پاسخ نامناسب هورمونی و متابولیکی بدن در شیفت شب است. بنابراین مطالعه ای با هدف بررسی غلظت گلوکز خون و تعیین ارتباط آن با برخی متغیرها در پرسنل پرستاری شبکار انجام شد.
60 نفر از پرسنل پرستاری شاغل در بخش های مختلف بیمارستانهای شهر دامغان بطور تصادفی انتخاب شدند. میزان گلوکز پلاسما در طول یکی از شبکاری هایشان و بین ساعت 5-4 صبح اندازه گیری گردید. این روند دوبار دیگر (در پایان ماه اول و دوم) و در مجموع سه بار انجام شد. سپس ارتباط بین سن، جنس، وزن، سابقه کار، وتعداد شبکاری آنها در ماه با غلظت گلوکز خون آنها توسط روش های آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون های آماری t ، اندازه گیری مکرر یا Repeated measurement و ضریب همبستگی پیرسون) سنجیده شد.
میانگین غلظت گلوکز پلاسمای پرسنل پرستاری در ساعت بین 4 تا 5 صبح، در نوبت اول 12/82، نوبت دوم 68/82، و نوبت سوم 75/83 بود. همچنین، یافته ها نشان داد که بین سن، جنس، وزن، سابقه کار، وتعداد شبکاری در ماه با غلظت های گلوکز پلاسمای آنها در طی سه نوبت تفاوت معنی داری وجود ندارد.
گلوکز پلاسمای پرستارانی که در شیفت شب کار می کنند در حد افراد ناشتا می باشد و عدم ارتباط آن با سایر متغیرهای مورد بررسی نشان دهنده آن است که تمامی افراد حتی با وجود شرایط مختلف از آن رنج می برند. لذا پیشنهاد می شود به منظور ایجاد شرایطی با حداقل آسیب و حداکثر کارآیی و رضایتمندی در پرستاران شبکار چاره اندیشی شده و نسبت به بهبود وضعیت تغذیه ای پرستاران بخصوص در ساعات اولیه صبح توجه بیشتری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p868445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!