بررسی مقایسه ای شیوع و شدت سوزش زیر جناغ سینه در زنان باردار خانه دار و شاغل مراجعه کننده به مراکز مراقبتهای قبل از تولد شهر بجنورد

پیام:
چکیده:
سوزش زیر جناغ سینه در 80-30 % حاملگی ها رخ می دهد. طیف وسیعی از علائم به علت صدمه به بافت های گوارشی ناشی از رفلاکس ایجاد می شود که دارای اثرات وسیع و زیان آوری بر زندگی زن، جامعه و حرفه او می باشد. اشتغال علاوه بر تاثیرات روانی، محیطی و اجتماعی مربوط به نوع شغل، با تداخلاتی که در زندگی روزمره و عادات زن باردار ایجاد می کند ممکن است در شیوع یا تشدید شکایات گوارشی از جمله سوزش زیر جناغ سینه موثر باشد. پژوهش حاضر با هدف «مقایسه شیوع و شدت سوزش زیر جناغ سینه در زنان باردار خانه دار و شاغل» انجام شد.
این پژوهش مشاهده ای تحلیلی از نوع مقطعی به شیوه نمونه گیری چند مرحله ای بر روی 310 زن باردار خانه دار و 150 زن باردار شاغل واجد شرایط مراجعه کننده به مراکز مراقبتهای قبل از تولد در سه مقطع سه ماهه بارداری انجام شد. دو گروه از نظر متغیرهای مداخله گر یکسان سازی شدند. در هر دو گروه شاغل و خانه دارجهت تعیین شیوع سوزش زیر جناغ در طی دو ماه اخیر از فرم مصاحبه و جهت تعیین شدت آن در طی هفته اخیر از فرم مصاحبه و مقیاس دیداری اوکلاهاما استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمون های آماری مجذور کای، تی دانشجویی، من ویت نی، آنالیز واریانس یک طرفه، لگای خطی،کوواریانس و… با نرم افزار SPSS و ضریب اطمینان 95% انجام شد.
P). به طوری که میانگین آن در گروه شاغل بیشتر بود (8/1 ±23 /5 در مقابل 6/1 ± 2/4 در سه تریمستر) ، (69/1 ±75/5 در مقابل 46/1± 13/4 در سه ماهه سوم) ، (97/1±05/5 در مقابل 36/1 ± 12/4 در سه ماهه دوم) (86/1 ±73/4در مقابل 21/1 ± 88/3در سه ماهه اول). اگر چه شیوع سوزش زیر جناغ سینه در گروه شاغل بیشتر بود اما بین بروز سوزش زیر جناغ سینه در بارداری و شغل در سه ماهه اول (73/0 =P) ، دوم (28/0 =P) ، سوم (20/0 =P) و مجموع سه تریمستر حاملگی (25/0 =P) ارتباط معنی دار وجود نداشت.
با توجه به این که زنان باردار شاغل از نظر میانگین شدت سوزش زیر جناغ در خطر بیشتری هستند، پیش بینی وضع قوانین مناسب و تسهیلات بیشتر و آموزش ویژه زنان شاغل در جهت بهبود شیوه زندگی و بهبود و تغییر شرایط کاری جهت تخفیف این شکایت در حاملگی و کاهش اثرات سوء ناشی از آن بیشتر باید مورد تاکید قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p868446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!