بررسی غلظت نیترات در چاه های تامین کننده آب شرب شهر بجنورد در سال 1386

پیام:
چکیده:
: غلظت بالای نیترات در آب از جمله عوامل آلاینده آب های زیرزمینی محسوب می شود که در سالهای اخیر به لحاظ افزایش تولید فاضلابها و گسترش فعالیت های کشاورزی و توسعه شهر نشینی میزان آن در منابع آب رو به افزایش گذاشته است. غلظت بالای نیترات در آب آشامیدنی از نظر بهداشتی برای کودکان مخاطره آمیز بوده و باعث بیماری مت هموگلوبینمیا می گردد. هدف از این پژوهش اندازه گیری غلظت نیترات در آب چاه های تامین کننده آب شرب شهر بجنورد و مقایسه آن با استاندارد های رایج می باشد. این تحقیق به روش توصیفی و به منظور بررسی غلظت نیترات در منابع تامین آب شهر بجنورد در سال 1386 انجام گرفت.
بدین منظور نتایج آزمایش نیترات در 82 نمونه آب از منابع تامین کننده و مخازن ذخیره آب شرب بجنورد مورد بررسی قرار گرفت. تمام نمونه ها در آزمایشگاه شیمی شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی و به روش اسپکتروفتومتری اندازه گیری شد. نتایج حاصله با روش آماری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج این تحقیق نشان داد میانگین غلظت نیترات در چاه های آب شرب بجنورد 9/54 میلی گرم در لیتر می باشد و میانگین غلظت نیترات در چاه های داخل شهر و چاه های خارج شهر اختلاف معنی داری دارند (003/0=P) ، میانگین غلظت نیترات در چاه های داخل شهر بالاتر می باشد. همچنین مشخص شد که از مجموع 8 حلقه چاه خارج از شهر 2 حلقه چاه (25 درصد) و از مجموع 9 حلقه چاه داخل شهری 8 حلقه چاه (8/88 درصد) دارای میانگین غلظت نیترات بیش از مقدار استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشند
(P و با افزایش عمق چاه های آب، غلظت نیترات کاهش می یابد. میانگین نیترات در آب خروجی مخازن ذخیره 42/34 میلی گرم در لیتر می باشد. بر اساس نتایج بدست آمده میانگین غلظت نیترات در تعداد زیادی از چاه های آب شرب بجنورد بیش از استاندارد ملی ایران می باشد. با توجه به مخاطرات بهداشتی ناشی از غلظت بالای نیترات در چاه های آب شرب مورد استفاده، اقدامات اساسی، از قبیل: حفظ حریم کلیه منابع آب، تصفیه یا خارج نمودن چاه های آلوده (چاه های کم عمق و داخل شهر) از چرخه مصرف و جایگزین نمودن منابع با کیفیت بهتر و سنجش و کنترل مستمر نیترات در منابع تامین و شبکه توزیع آب ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p868447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!