مهلت معقول: پیشگیری از بزه دیدگی مکرر

نویسنده:
چکیده:
نهادهای عدالت کیفری از طریق رسیدگی مناسب و بدون تاخیر غیرضروری به امور جزایی، نقش مؤثری را در پیشگیری از جرم و تشدید و تکرار بزه دیدگی ایفا می کنند. به علا وه یکی از شرایط مهم بهره مندی از حق دادرسی عادلانه، رسیدگی به دعاوی و شکایات، صدور حکم و اجرای آن در «اسرع وقت» است. اهمیت این امر از آن جهت است که چنانچه فرآیند کیفری بدون هیچ دلیل موجه و قانونی، دچار اطاله غیرطبیعی و غیرمنطقی شود، به طور قطع به اساس دادرسی عادلانه لطمه زده و آن را از هدف اصلی خود، که تضمین حقوق اصحاب دعوا از یک طرف و حقوق جامعه از طرف دیگر است، منحرف می سازد. ازاین رو تاخیر بدون دلیل در فرآیند کیفری، اعم از مرحله تحقیقات و دادرسی، هم قربانی جرم را از رسیدن به موقع به حقوق ازدست رفته خود محروم می سازد و هم با حقوق دفاعی جامعه ناسازگار است. و همچنین، امنیت زندگی اجتماعی، شغلی و خانوادگی و حتی روانی متهم را نیز با خطر جدی مواجه می کند. در مقابل، رسیدگی بدون تاخیر به قضایای کیفری نه تنها موجبات روشن شدن وضعیت بزهکار و بزه دیده را در مهلت معقول فراهم می کند، بلکه با توجه به اقدامات معمول دستگاه عدالت کیفری، زمینه اتخاذ تدابیر اصلاحی درمانی مناسب برای بزهکار و نیز به کارگیری تدابیر لازم جهت حمایت مناسب تر از بزه دیده نیز فراهم خواهد شد. چنین اقداماتی اگر به نحو مناسب و در زمان مناسب انجام گیرند، نقش مؤثری در کاهش احتمال بزهکاری و بزه دیدگی مکرر خواهند داشت.
در این تحقیق تلاش می شود که نخست، مفهوم مهلت معقول روشن شود و آن گاه از منظر اسناد فراملی و ملی، اهمیت اصل سرعت در فرآیند کیفری و ارتباط آن با پیشگیری از جرم و تکرار آن و با پیشگیری از بزه دیدگی دوباره قربانی جرم مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p874175 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!