تعیین وضعیت سلامت روانی کارکنان مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی قزوین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توجه به بهداشت روانی در تمام عرصه های زندگی از جمله زندگی فردی و اجتماعی و شغلی حائز اهمیت است عدم توجه به سلامت روان یکی از عوامل مهم در کاهش کارآیی، از دست رفتن نیروی انسانی و ایجاد عوارض جسمی و روانی، خصوصا در خدمات حرفه ای، می باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت سلامت روانی کارکنان مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی قزوین بود که 4 بعد از سلامت روانی (سلامت جسمانی، عملکرد اجتماعی، اضطراب و افسردگی) را مورد بررسی قرار می دهد.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی می باشد که در پائیز 1387 انجام شده است. جامعه پژوهش پرسنل پرستار و اداری شاغل در بیمارستان شهید رجائی قزوین و نمونه پژوهش 70 نفر از این جامعه بود که به روش طبقه ای تصادفی انتخاب شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی(GHQ 28) جمع آوری و به وسیله نرم افزار آماریSPSS و آزمون های تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه و کای دو تحلیل شد.
یافته ها
در نمونه مورد مطالعه، از لحاظ سلامت جسمانی 7/5%، از لحاظ عملکرد اجتماعی 8/2%، از لحاظ وضعیت اضطراب 4/11% و از نظر وضعیت افسردگی 4/1% دارای اختلال بودند. همچنین بین هیچکدام از متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش(سن، جنس، وضعیت تاهل، وضعیت شغلی، رشته تحصیلی و تعداد فرزندان) با اختلالات روانی، در سطح α= 0.05 رابطه آماری معنادار وجود نداشت.
نتیجه گیری
یافته های این تحقیق نشان داد که اختلالات روانی در بین کارکنان این بیمارستان از شیوع متوسط برخوردار است؛ بنابراین توجه بیشتر مسئولین و محققین را می طلبد تا با تدوین برنامه های مداخله ای به بهبود وضعیت سلامت روانی آنان پرداخته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p878794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!