بررسی تغییرات پارامترهای تنفسی جانبازان شیمیایی در وضعیت های مختلف بدنی

چکیده:
هدف
بسیاری از افراد مانند جانبازان شیمیایی دراثر قرارگیری در معرض گازهای شیمیایی ممکن است اختلالاتی در دستگاه تنفسی داشته باشند که فعالیت ورزشی و حتی روزمره آن ها را دچار اختلال می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تغییرات برخی از پارامترهای تنفسی جانبازان شیمیایی در وضعیت های مختلف بدنی (ایستادن، نشستن روی صندلی، طاقباز و درازکشیدن به پهلو) انجام شد.
مواد و روش ها
10 جانباز شیمیایی (سن 5 ± 42.7 سال، قد 5.4 ± 174.8 سانتی متر و وزن 6 ± 80.8 کیلوگرم) در این پژوهش شرکت کردند. پارامترهای تنفسی شامل ظرفیت حیاتی با فشار (FVC)، حجم بازدمی با فشار در یک ثانیه (FEV1)، حجم جاری (TV)، اوج جریان بازدمی (PEF)، تهویه دقیقه ای (VE)، تواتر تنفسی (FB) و نسبت FEV1 به FVC در وضعیت های مختلف بدنی به وسیله دستگاه اسپیرومتری مورد اندازه گیری قرارگرفت. به منظور بررسی تفاوت میانگین هر یک از متغیرها بین وضعیت های مختلف، از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که حجم های ریوی در وضعیت ایستادن نسبت به بقیه وضعیت ها تمایل به بالاتربودن دارند هرچند این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود (0.05 ≤ p).
نتیجه گیری
تغییرات اندک مشاهده شده در پارامترهای تنفسی مصدومان شیمیائی در وضعیت های مختلف بدنی، می تواند از لحاظ بالینی مهم باشد و پیشنهاد می کند که بهترین وضعیت برای انجام فعالیت های بدنی و ورزشی در حالت ایستاده است و حتی المقدور از قرارگرفتن در دیگر وضعیت هایی که ممکن است عملکرد ریوی آن ها را کاهش دهد اجتناب کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p878802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!