بررسی عوامل مؤثر بر استعمال دخانیات براساس مدل بزنف در دانشجویان پسر مشغول به تحصیل شهر کرمانشاه

پیام:
چکیده:
مقدمه
به دلیل پیشرفت سریع شیوع مصرف سیگار در نوجوانان و جوانان و نیاز به شناخت مشکل، جهت حساس کردن جامعه و دست اندرکاران مسایل بهداشتی، این مطالعه با هدف تعیین عوامل مؤثر بر استعمال دخانیات براساس مدل بزنف در دانشجویان پسر شهر کرمانشاه انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی تعداد 568 نفر از دانشجویان پسر مشغول به تحصیل شهر کرمانشاه در سال 1387به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب و داده ها توسط پرسش نامه پژوهشگر ساخته پایا و روا، مشتمل بر 70 سؤال در 5 جزء شامل سوالات دموگرافیک، آگاهی، نگرش، قادر کننده و نرم های norms)) انتزاعی گردآوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون کای- دو و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج
میانگین نمره آگاهی در این پژوهش در خصوص استعمال دخانیات 1/7±3/89 و میانگین نمره نگرش 2/6 ± 7/72 به دست آمد. آزمون های آماری ارتباط معناداری را بین تعداد نخ سیگار مصرفی با دانشگاه و مقطع تحصیلی نشان نداد. بیش ترین فراوانی عوامل تحریک کننده استعمال دخانیات، دسترسی آسان به سیگار و مهم ترین نرم انتزاعی مؤثر در کشیدن سیگار، دوستان سیگاری به دست آمد. رایج ترین باور در استعمال سیگار در دانشجویان گروه هدف، رفع عصبانیت (3/38%) و نداشتن تفریحات سالم، تفنن و کنجکاوی مهم ترین علت مصرف سیگار در اولین تجربه استعمال دخانیات آنان بوده است.
نتیجه گیری
در این بررسی ارتباط بین داشتن دوستان سیگاری به عنوان بارزترین عامل در گرایش به سیگار، نقش فشار در گروه های همسان را بیش تر مشخص می سازد. دومین عامل مؤثر در دامنه نرم های انتزاعی، والدین سیگاری بودند. در مرحله بعد اساتید و شخصیت های تلویزیونی به عنوان عامل اثرگذار بر قصد دانشجویان در استعمال سیگار محسوب شدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p879719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!