بررسی و مقایسه تجمع فلزات سنگین در آب و خاک و گیاه تالاب بین المللی گاوخونی در سال های 85-1381

پیام:
چکیده:
مقدمه
تالاب گاوخونی یکی از مهم ترین تالاب های ایران است. در سال های اخیر به دلیل انجام فعالیت های صنعتی و کشاورزی در حوزه ی آبخیز تالاب، کیفیت محیط زیست آن تحت تاثیر قرار گرفته است. این تحقیق به منظور بررسی تعدادی از پارامترهای شیمیایی و غلظت فلزات سنگین در آب و خاک و گیاه تالاب گاوخونی و مقایسه نتایج با استانداردها و همچنین نتایج حاصل از بررسی های انجام شده در سال های گذشته، از طریق آنالیز نمونه های برداشت شده از محیط تالاب در اردیبهشت سال 1385 انجام گرفت.
روش ها
نمونه های آب پس از انتقال به آزمایشگاه جهت تعیین فلزات سنگین، pH، هدایت الکتریکی و کلراید مورد آنالیز قرار گرفت. نمونه های خاک برداشت شده از سطح و عمق 10 سانتی متری به همراه نمونه های گیاهی بعد از خشک شدن در حرارت 103 تا 105 درجه سانتی گراد در مجاورت اسید سولفوریک و هیدروژن پراکسید هضم شدند (9). این نمونه ها پس از هضم و عبور از فیلتر تا حجم معینی رقیق شدند و سپس جهت تعیین فلزات سنگین توسط دستگاه جذب اتمی بر اساس روش A 303 استاندارد متد (7) مورد آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین غلظت فلزات Cd، Cr، Cu، Mn، Ni، Pb و Zn در آب نقاط تعیین شده از پل ورزنه تا کوه سیاه تالاب به ترتیب برابر 73/0، 054/0، 76/0، 058/0، 48/0، 14/1 و 075/0 میلی گرم بر لیتر می باشد که این مقادیر از استانداردهای مربوط به آب آشامیدنی و آب مناسب برای کشاورزی نیز بیشتر است. همچنین غلظت های به دست آمده برای فلزات مذکور در خاک و گیاه از حدود استاندارد مربوط بیشتر می باشد. مقادیر مربوط به هدایت الکتریکی و کلراید آب تالاب نیز بیانگر آلودگی شدید آن می باشند که در صورت تداوم فعالیت های پیش گفته و تجمع آلاینده ها، موجودیت تالاب تحت تاثیر و تخریب قرار خواهد گرفت.
نتیجه گیری
مقایسه نتایج حاصل از بررسی های انجام شده در سال های1381 و 1383، بیانگر روند افزایشی غلظت آلاینده های مذکور در آب و خاک تالاب می باشد، در حالی که مقایسه نتایج حاصل از این تحقیق و بررسی های فوق بیانگر وجود تغییراتی مبنی بر کاهش بعضی از پارامترها در آب و خاک تالاب نسبت به سال های گذشته است. دلیل این امر بارش مناسب و پر آب شدن تالاب در سال 1385 می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
829
لینک کوتاه:
magiran.com/p879745 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!