بررسی آلودگی میکروبی بیمارستان امام صادق (ع) شهرستان دلیجان در سال 1389

پیام:
چکیده:
مقدمه
کنترل آلودگی های میکروبی یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از انتشار بیماری های عفونی در امکان عمومی به خصوص در بیمارستان ها می باشد. در این مطالعه، هدف بررسی وجود انواع استافیلیکوک، باکتری های هتروتروفیک و نهایتا 71 نوع از میکروارگانیسم های خانواده آنتروباکتریاسه همچون اشرشیاکلی و کلبسیلا می باشد که به عنوان شاخص هایی از تنوع میکروبی در هوا و سطوح موجود در بیمارستان از جمله درها و دیوارهای بخش های مختلف بیمارستان می باشند. همچنین بررسی امکان انتقال میکروب ها از طریق سیستم تهویه (هواساز) نیز از دیگر اهداف این مطالعه می باشد.
روش ها
بررسی میکروبی در این مطالعه به دو بخش بررسی کیفیت میکروبی هوا و کیفیت میکروبی سطوح مختلف موجود در بیمارستان تقسیم بندی می گردد. برای بررسی هوا با کمک یک مکنده قوی (پمپ وکیوم)، هوا را از روی یک صافی میلی پور با قطر سوراخ های کمتر از 3/0 میکرون عبور داده شد تا میکروب های موجود در هوا پس از تغلیظ بر روی این صافی اندازه گیری شوند. جهت بررسی سطوح نیز با کمک ابزار مناسب (سوآپ) از سطوح نمونه برداری و به محیط کشت انتقال داده شد. در این مطالعه از کشت بشقابی برای شمارش باکتری های هتروتروفیک استفاده گردید. همچنین دو شاخص اشرشیاکلی و کلبسیلا نیز با کمک روش کشت تخمیر چند لوله ای مورد بررسی قرار گرفتند. برای شناسایی خانواده آنتروباکتریاسه نیز از کیت آزمون ای استفاده گردید.
یافته ها
در میان شاخص های مختلف انتخاب شده، هوای بیمارستان عاری از اشرشیاکلی بود. میکروارگانیسم های موجود در هوای بیمارستان نیز شامل استافیلوکوکوس شلی فری، استافیلوکوکوس هایکوز و کلابسیلا پنومونیه بودند. همچنین شمارش باکتری های هتروتروفیک نشان می دهند که تعداد آن ها در هوای بیمارستان فراوان است.
نتیجه گیری
با توجه به سنجش میکروب ها قبل و بعد از (فیلترهای) سیستم تهویه هوا (هواساز) مشخص شد، این سیستم (فیلتر های هواساز موجود در بیمارستان) کارایی کافی در حذف میکروارگانیسم ها را ندارد. بررسی سطوح همچون درها، دیوارها و... وجود شاخص های ذکر شده در بیمارستان را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
868
لینک کوتاه:
magiran.com/p879749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!