بررسی کیفیت شیمیایی آب زیرزمینی منطقه سجاد شهرستان زرین شهر

پیام:
چکیده:
مقدمه
منابع آب زیرزمینی به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک بسیار با اهمیت می باشند. فعالیت های بشر در زمینه های کشاورزی، صنعت و شهری پتانسیل بسیار بالایی برای آلوده نمودن این منابع داشته، باعث تقلیل کیفیت آن ها می گردد. تحقیق در زمینه کیفیت شیمیایی آب های زیر زمینی در تعیین عوامل آلاینده محیطی که مرتبط با دفع نادرست فاضلاب های مختلف تولیدی هستند، بسیار حایز اهمیت است. در این تحقیق با اندازه گیری پارامترهای تعیین کیفیت آب و مقایسه آن با استاندارد، میزان تاثیر دفع فاضلاب صنعت فولاد، نشت آن به کانال زهکش منطقه و آب چاه های زیر زمینی منطقه سجاد شهرستان زرین شهر مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها
در این مطالعه تحلیلی- مشاهده ای که به صورت مقطعی انجام شد، نمونه ها از 6 حلقه چاه به مدت سه ماه جمع آوری شدند و در مجاورت یخ به آزمایشگاه شیمی دانشکده بهداشت انتقال یافتند. پارامترهای EC، pH، COD، TDS و فلزات سنگین (سرب، کادمیم، کروم و نیکل) بر اساس روش های ارایه شده در کتاب استانداردهای آب و فاضلاب، مورد اندازه گیری قرار گرفت. جهت آنالیز داده ها از آزمون آماری t-test و از نرم افزار Excel جهت ترسیم نمودارها استفاده گردید.
یافته ها
میزان پارامتر pH در آب چاه های مورد مطالعه در محدوده 3/8-6/6، میزان هدایت الکتریکی در محدوده 6388-3668 میکرو زیمنس بر سانتی متر و میانگین غلظت کل جامدات محلول برابر با 2619 میلی گرم در لیتر بود. میانگین غلظت COD و فلزات سنگین (کادمیم، سرب، کروم و نیکل) به ترتیب برابر با 22/30، 045/0، 062/0، 049/0 و 149/0 میلی گرم در لیتر به دست آمد. نتایج نشان داد که به جز کروم میانگین غلظت سایر پارامترهای اشاره شده از استانداردهای آب شرب بالاتر می باشد. همچنین میزان آلودگی در چاه های شماره 1 و 4 از سایر چاه ها بیشتر بود.
نتیجه گیری
بالا بودن غلظت پارامترها نسبت به میزان توصیه شده در استانداردها نشان می دهد که آب چاه های منطقه مورد مطالعه در اثر تخلیه نادرست فاضلاب های صنعتی و کشاورزی آلوده شده است، بنابراین کنترل و تصفیه مناسب فاضلاب های تولیدی در منطقه و همچنین پایش آب های زیر زمینی ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
918
لینک کوتاه:
magiran.com/p879754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!