بررسی میزان بازدارندگی روغن های حاوی بی فنیل های چند کلره (PCBs) بر روی بیومس بی هوازی به روش آزمون فعالیت متان سازی ویژه

پیام:
چکیده:
مقدمه

در این مطالعه، میزان بازدارندگی غلظت های مختلف روغن حاوی آروکلرهای 1242 و 1254 PCBs (Polychlorinated Biphenyls) بر روی بیومس بی هوازی به روش آزمون فعالیت متان سازی ویژه (Specific Methanogenic Activity یا SMA) با استفاده از ویال هایی با حجم 120 میلی لیتر بررسی گردید.

روش ها

نمونه های اصلی به دو صورت بدون استفاده از خاک آلوده به روغن حاوی PCBS و با استفاده از خاک آلوده به روغن حاوی PCBS و نمونه های شاهد در هر دو حالت فقط حاوی سوبستره و بدون افزودن روغن بودند. غلظت های مورد ارزیابی به سه دسته مقادیر کم، مقادیر متوسط و مقادیر بالا دسته بندی گردید و با یکدیگر و با نمونه های شاهد مقایسه شدند.

یافته ها

یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که در ویال هایی که فقط حاوی 2 گرم خاک می باشند، 70 درصد حذف COD اتفاق افتاده است. همچنین سوبستره ورودی در شرایط بدون روغن حاوی PCB و در شرایطی که روغن حاوی PCBs در مقادیر بین 02/0 میلی لیتر تا 3/0 میلی لیتر در آن وجود دارد، بدون تاخیر توسط میکروارگانیسم ها تجزیه می شود.

نتیجه گیری

حداکثر متان سازی ویژه (CH4/g VSS. d mL 7/46) در ویال حاوی 1/0 میلی لیتر روغن اتفاق افتاد. بنابراین میزان غلظت بهینه روغن حاوی PCBs در ویال های SMA که حداکثر متان سازی ویژه را داشت، برابر 1/0 میلی لیتر به همراه 1/0 میلی لیتر سوبستره کمکی اسید استیک به دست آمد. در مقدار روغن ورودی 5/1 میلی لیتر به همراه سوبستره کمکی اسید استیک، غلظت بازدارنده بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
927
لینک کوتاه:
magiran.com/p879755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!