بررسی اثرات متقابل پساب، سوپرجاذب و بافت خاک بر رشد گونه قره داغ (Nitraria schoberi)

پیام:
چکیده:
تنش خشکی یکی از مهمترین مشکلات مؤثر در رشد گیاهان در مناطق خشک و نیمه خشک جهان، مانند ایران است. با کاربرد پلیمرهای سوپرجاذب، می توان آب حاصل از بارندگی های پراکنده این مناطق را حفظ کرد و با بهبود شرایط فیزیکی خاک، تنش های رطوبتی را کاهش داد. همچنین با توجه به خشکسالی های اخیر، رشد روزافزون جمعیت و صنعتی شدن، امروزه استفاده مجدد از پساب به عنوان یکی از منابع پایدار در کشاورزی حائز اهمیت است. در این تحقیق، تاثیر توام پساب تصفیه شده شهری و پلیمر سوپر جاذب Superab A200بر رشد و عملکرد گونه قره داغ (N. schoberi) تحت شرایط گلخانه ای بررسی شد. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار انجام شد. در این بررسی از تیمارهای؛ بافت خاک در دو سطح (شنی و رسی)، سوپر جاذب در سه سطح (0، 4، 8)، آبیاری در دو سطح (پساب وآب معمولی) و دوره آبیاری در دو سطح (5 و 15 روز یکبار) استفاده شد. نتایج نشان داد که تعداد پایه مستقر شده گیاه، ارتفاع و طول ریشه، وزن تر و خشک گیاه تحت تاثیر مقادیر مختلف سوپر جاذب و پساب قرار گرفتند. باتوجه به نتایج آزمایش، مصرف پلیمر در خاک و به ویژه خاک های شنی می تواند با افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت خاک باعث موفقیت برنامه های آبیاری در مناطق خشک و نیمه-خشک شود. از این رو با توجه به مشکل تامین آب برای گونه های گیاهی این مناطق، این روش می تواند نقش قابل توجهی در پایداری گیاهان، کاهش هزینه های آبیاری و کود دهی و احیاء بیولوژیک مناطق بیابانی داشته باشد
زبان:
فارسی
در صفحه:
564
لینک کوتاه:
magiran.com/p880192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!