بررسی الگوی بیماری های منجر به بستری بر اساس دهمین ویرایش طبقه بندی بین المللی بیماری ها در بیمارستان های آموزشی شهر بندرعباس، 1381-1386

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از عوامل مؤثر در مدیریت بهتر بیمارستانی، ارزیابی الگوی بیماری های منجر به بستری در مراکز درمانی است که با تجزیه و تحلیل آن، میزان تجهیز و آماده سازی شبکه های بیمارستانی کشور، با شناختی واقعی تر از جامعه امکان پذیر خواهد شد. در این مطالعه سعی شده است تا این الگو در بیمارستان های آموزشی بندرعباس بر اساس طبقه بندی بین المللی بیماری ها، در یک دوره شش ساله مورد بررسی قرار گیرد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی تحلیلی از نوع کاربردی است که کلیه پرونده های بستری سال 1386-1381 بایگانی شده در بخش مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی شهرستان بندرعباس مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، فرم اطلاعاتی طراحی شده بر مبنای 21 فصل طبقه بندی بین المللی بیماری ها بود. داده ها وارد نرم افزار SPSS16 شده و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون کای دو مورد تفسیر قرار گرفت.
یافته ها
گروه های سنی 15-24 سال، 25-34 سال و کودکان زیر یکسال به ترتیب بیشترین گروه های سنی بستری شده در طول 6 سال می باشند. مردان 2/48% و 7/62% و زنان 8/51% و 3/37% از فراوانی بیماری ها و مرگ ها را به ترتیب به خود اختصاص داده اند. بیشترین فراوانی بیماری ها و مرگ به ترتیب مربوط به وضعیت های مرتبط با حاملگی با 3/21% و گردش خون با 4/29% می باشد. روند تغییرات بیماری در طول 6 سال، سیر صعودی و روند تغییرات مرگ با یک پیک افزایشی در سال 1382 (9/18%) دارای نوسان می باشد.
نتیجه گیری
نتایج بیانگر تغییر الگوی بیماری ها از بیماری های واگیر به سمت بیماری های غیرواگیر و حوادث می باشد که با توجه به اثرات بالای بیماری زایی و ناتوانی این عوامل باید به مدیریت و کاهش آنها توجه اساسی نمود. ارائه الگوی بیماری های منجر به بستری، شواهد لازم را برای مسئولان نظام سلامت ایجاد می کند تا با تکیه بر شواهد علمی و عینی به برنامه ریزی و سیاست گذاری در این حوزه پرداخته و جهت رویارویی با چالش های موجود به مداخلات هزینه اثربخش بپردازند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p881374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!