بررسی آسایش و امنیت در محله های شهر یزد

پیام:
چکیده:
در این پژوهش به سنجش درجه آسایش و امنیت در نواحی شهر یزد و تحلیل اکولوژیکی آن پرداخته شده است. محدوده جغرافیایی پژوهش شهر یزد است و جامعه آماری آن مجرمان و دربندانی که به علت بروز ناهنجاری ها، آسیب‎های اجتماعی و جرم و جنایت در سال 1386 در زندان یزد بوده‎اند. جمعیت نمونه این پژوهش متشکل از 127 نفر از این مجرمان است. شاخص‎های مورد بررسی، انواع جرایم ارتکابی‎اند. گردآوری اطلاعات پرسشنامه و بررسی آن از طریق نرم‎افزار SPSS صورت گرفته است. نتایج بررسی نشان می‎دهد که 4/66 درصد از مجرمان اهل یزد هستند و 6/33 درصد آنها را ساکنان غیریزدی این شهر تشکیل می‎دهند. بیشتر جرایم در سنین 34-25 سالگی و سپس 44-35 سالگی صورت گرفته است که عمدتا سنین کار و فعالیت اقتصادی به‎شمار می‎آیند. اغلب جرایم را شاغلان آزاد و سپس بیکاران مرتکب شده‎اند، و کمترین میزان جرایم را قشر کشاورزان، اغلب مجرمان از گروه های پایین درآمدی و اقشار فقیر بوده‎اند. مهم‎ترین عامل مؤثر در بزهکاری و ارتکاب جرم، بیکاری (9/39 درصد) و سپس معاشرت با افراد ناباب (6/34 درصد) بوده است. در میان انواع جرایم، قاچاق (38 درصد)، سرقت (20 درصد) و رابطه نامشروع (15 درصد) از مهم‎ترین و رایج‎ترین جرم‎ها بوده‎اند. با توجه به بررسی ها، محله مهدی‎آباد با 4/13 درصد ناامن‎ترین و جرم‎خیزترین محله، و بیشترین جرم آنها قاچاق بوده است که در بین زندانیان زن مشاهده می‎شود. البته اکثر این افراد غیریزدی هستند. محله های اکرم‎آباد، چهارمنار، کوچه بیوک، خرمشاد یعقوبی و ملاباشی با کمتر از 8/0 درصد جرم در زمره امن‎ترین محله ها، یا محله هایی با درجه پایین جرم و ناهجاری اجتماعی قرار می‎گیرند. نتایج بررسی فرضیه ها نشان از آن دارد که شهر یزد را می‎توان در سه سطح امنیتی و آسایشی یعنی مناسب، نیمه‎مناسب و دارای درجه پایین امنیت تقسیم‎بندی کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p882035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!