بررسی اثرات مشارکت های شهروندی در بهبود خدمات شهری با تاکید بر بازارهای روز (مطالعه ی موردی: کلان شهر مشهد)

پیام:
چکیده:
ضرورت عملیاتی شدن راهبرد گذر از «تصدی گری» به «واگذاری امور و وظایف» از جانب شهرداری ها در کلان شهرها، نگرش مشارکتی به فعالیت های عمرانی و خدماتی را تقویت کرده است، اما پاسخ به چگونگی بهره مندی از مشارکت های شهروندی سبب شد تا در این مقاله ضمن تشریح ابعاد پیدا و پنهان مشارکت های شهروندی در ایجاد و نگهداری بازارهای روز میوه و تره بار، مواد لبنی و پروتئینی در شهر مشهد، کلیه فرایندها و عوامل تاثیرگذار، نحوه مداخله شهروندان و تعامل آنها با شهرداری مورد بررسی قرار گیرد. نتایج این مقاله که بر مبنای روش تحقیقی توصیفی-تحلیلی با اتکا به مطالعات پیمایشی و میدانی و تحلیل ثانویه به رشته تحریر در آمده است گویای آن است که:1- میزان مراجعه و خرید شهروندان کلان شهر مشهد از 48 درصد در سال 1385 به بیش از 65 درصد در حال حاضر افزایش یافته که بدون شک یکی از مهم ترین دلایل آن توجه مسوولان و مدیران شهری و شهرداری به خواسته های شهروندان و بسترسازی جهت مشارکت شهروندان در پروسه مکان یابی، احداث و بهره برداری از بازارهای روز بوده است.
2- بر اساس مشاهدات میدانی در سال جاری نسبت به سال 1385، مشارکت شهروندان در فرایند استانداردسازی خدمات شهری بویژه در بازارهای روز به بهبود خدمات این بازارها (تنوع محصولات عرضه شده، ارتقای کیفی و بهداشتی محصولات و حتی بهبود شاخص های کالبدی- فیزیکی بازارها و...) منجر شده است (مشارکت های شهروندی در قالب کمک های فکری و فنی، کمک های مالی، همکاری در اجرا، مشارکت در سرمایه گذاری و... بوده است).
3- میزان مشارکت شهروندان در خصوص بازار روز در مناطق شهری شهر مشهد متفاوت می باشد به نحوی مناطق 1 و 2 و 10 حداکثر مشارکت و مناطق 3 و 8 و 9 و 11 دارای مشارکت متوسط و سایر مناطق دارای حداقل مشارکت بوده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p882151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!