مطالعه بر روی شیوع سرمی و تعیین آنتی ژنیکی توکسوپلاسما گوندئی در گربه های خانگی شهرستان اهواز، جنوب غرب ایران

پیام:
چکیده:
گربه ها نقش اصلی را در اپیدمیولوژی توکسوپلاسموز بازی می کنند. در مطالعه اخیر، از مجموع 198 گربه خانگی و با سنین مختلف، برای تعیین آنتی بادی بر علیه توکسوپلاسما گوندئی در نمونه های سرمی به روش ایمونوکروماتوگرافی، و برای مشخص کردن حضور اووسیست در مدفوع به روش میکروسکوپی (روش فلوتاسیون) و ایمونوکروماتوگرافی، مورد مطالعه قرار گرفتند. گربه ها از میان موارد ارجاعی به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه اهواز، در جنوب غرب ایران انتخاب شده و در فاصله زمانی سال های 1385 تا 1388 مورد بررسی قرار گرفتند. تقسیم بندی بر اساس سن، جنس، نژاد، منطقه و فصل انجام شد. گربه های مورد مطالعه بر اساس سن به 3 گروه (کمتر از 6 ماه، 6 ماه تا 3 سال و بالای 3 سال) و بر اساس منطقه به 5 ناحیه (شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز) تقسیم بندی شدند. نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون مربع کای، آزمون دقیق فیشر و آزمون Z مورد آنالیز قرار گرفتند. چهل و نه تا از 198 نمونه سرمی (75/24%) دارای آنتی بادی بر علیه توکسوپلاسما گوندئی بودند (برآورد فاصله ای شیوع با 95% اطمینان: 7/30–7/18 درصد). شیوع عفونت در گربه های بالغ بالای 3 سال (8/38%) و در سن 6 ماهگی تا 3 سالگی (6/26%) در مقایسه با گربه های کمتر از 6 ماه (8/3%) به طور معنی داری بیشتر بود (P<0.001). شیوع عفونت در گربه های نر (7/29%) نسبت به ماده ها (6/20%)، در فصل تابستان (2/26%) و منطقه غرب (5/27%) بالاتر بود، اما تفاوت بین شیوع عفونت از نظر جنس (P=0.14)، فصل (P=0.99) و منطقه (P=0.98) معنی دار نبود. تکنیک فلوتاسیون مدفوع و ایمونوکروماتوگرافی نیز بر روی نمونه های مدفوعی انجام شده بود و در هیچکدام از 198 نمونه، اووسیست توکسوپلاسما گوندئی یافت نشدند. مطالعه ما نشان داد که شیوع سرمی عفونت (75/24%) در سرم گربه های خانگی شهرستان اهواز، نسبتا بالا می باشد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p882210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!