هموتوراکس مرتبط با زایمان واژینال: گزارش دو مورد

پیام:
چکیده:
هموتوراکس پدیده ای است که در آن مقادیر قابل توجهی خون در فضای پلور تجمع پیدا می کند و شایع ترین علت آن تروما می باشد. مواردی نیز ناشی از سایر علل و یا به صورت خود به خود رخ می دهد. در گزارش حاضر دو مورد از هموتوراکس در رابطه با زایمان واژینال ارائه می شود. بیماران در پایان یک دوره ی بارداری طبیعی بوده و به منظور انجام عمل زایمان طبیعی به بیمارستان معرفی شده بودند. در هر دو مورد القای زایمان انجام و زایمان به صورت واژینال و در یک مورد به کمک واکیوم به انجام رسیده است. یکی از بیماران در زمان انتقال به اتاق عمل زایمان علائم افت فشار خون ناگهانی و سیانوز پیدا می کند. به دنبال زایمان خونریزی واژینال ادامه پیدا می کند و هر دو بیمار با ترانسفیوژن مکرر خون و پلاسمای تازه تحت مراقبت های لازم قرار می گیرند. یکی از دو مورد به دلیل اینرسی رحمی و عدم کنترل خونریزی رحمی هیستریکتومی می شود و مورد دیگر نیز به دلیل پارگی سرویکس تحت درمان قرار می گیرد. هر دو بیمار چند ساعت بعد از زایمان دچار دیسترس تنفسی می شوند. رادیوگرافی قفسه ی سینه ی تجمع مایع در فضای پلور را نشان می دهد. در یکی از بیماران ادم ریه نیز بروز می کند. توراسنتز تشخیصی وجود مایع خونی را ثابت می کند. اقدام به تخلیه ی مایع خونی با لوله گذاری در قفسه سینه می شود و بیماران به سرعت بعد از چند ساعت بهبودی تنفسی پیدا می نمایند و علیرغم وجود اختلالات انعقادی خونریزی ادامه پیدا نمی کند. به نظر می رسد اثرات هورمونی دوران بارداری روی عروق و افزایش کمپلیانس آن ها مقاومت آنان را در برابر نیروهای وارده تضعیف کرده و خطر خونریزی را از آن ها در فضای پلور که در زمان انجام مانورهای زایمانی بیشترین فشار منفی را تحمل می نمایند افزایش داده باشد. وجود اختلالات انعقادی مزید بر علت هستند. منطقی به نظر می رسد که برای جلوگیری از هموتوراکس، از انجام زایمان های تهاجمی و وارد کردن نیروی زیاد زایمانی خودداری شود و اختلالات انعقادی نیز در اسرع وقت اصلاح شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
72
لینک کوتاه:
magiran.com/p883014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!