معرفی آفات Atriplex verrucifera M.B. و پراکنش آن ها در مراتع استان آذربایجان-شرقی

پیام:
چکیده:
Atriplex verrucifera گونه ای از خانواده Chenopodiaceae و یکی از گیاهان مرتعی سازگار در اراضی شور می باشد که به علت داشتن قابلیت بالا در تامین علوفه خوش خوراک دام ها اهمیت زیادی در مراتع استان آذربایجان شرقی دارد و پوشش-های وسیعی را در آن تشکیل می دهد. تعلیف احشام و خسارت آفات از مهمترین عوامل تهدیدکننده این گیاه محسوب می-شوند. تغذیه حشرات آفت بر روی قسمت های مختلف گیاه میزبان اعم از برگ، میوه (بذر)، ساقه و ریشه قابل توجه بوده و شدت خسارت آن ها بسته به گونه آفت، وضعیت رشدی گیاه، میزان بارندگی محل و در نهایت تحمل پذیری گیاه در مقابل آفت متفاوت است. به طوری که در طی مطالعه آت اکولوزی1 آتریپلکس گونه Atriplex verrucifera در استان آذربایجان شرقی، آفات مهم این گیاه در محل های مورد مطالعه به شرح زیر جمع آوری و شناسایی شدند. سرخرطومی Chromosomus fischeri Fahraeus از خانواده Curculionidae می باشد و لاروها با تغذیه از ریشه های گیاه موجب خشکی تدریجی و انهدام بوته ها می شوند. این آفت از مراتع قرخلار مرند، احمد آباد لغلی اهر و قره تپه تسوج جمع آوری گردید. پروانه برگخوار Orgyia dubia (Tauscher، 1806)، از خانواده Lymantriidaeمی باشد و لاروها با تغذیه از برگ ها موجب ضعف عمومی گیاه شده و آن را مستعد حمله سایر آفات می سازد. این پروانه از مراتع احمد آباد لغلی، قره تپه تسوج، حومه بناب و قرخلار مرند جمع آوری شد. سوسک Galeruca sp. از خانواده Chrysomelidaeمی باشد؛ لاروها برگخوار بوده و حشرات نر و ماده در پائیز از بذرهای رسیده آتریپلکس تغذیه می نمایند. جمع آوری این حشره تنها در مراتع اطراف بناب شیوع داشت. کک نباتیPhyllotreta vittula Redtenbacher از خانواده Chrysomelidae می باشد و خسارت لارو بصورت تغذیه از پارانشیم برگ بوده و حشرات کامل با ایجاد سوراخهای ریز برگ را مشبک می سازند. این آفت از تمامی رویشگاه های آتریپلکس در استان جمع آوری شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
90
لینک کوتاه:
magiran.com/p887037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!