ارائه الگوریتم تئوری محدودیت های اصلاح شده برای مسائل ترکیب تولید با ظرفیت و تقاضای فازی

پیام:
چکیده:
یکی از مسائلی که همواره ذهن محققین عرصه ی تولید را به خود مشغول کرده یافتن پاسخ مناسب برای تعیین مقدار تولید هر محصول بوده است. چنین مسائلی با نام ترکیب تولید شهرت یافته اند و برای حل آن روش های مختلفی ارائه شده است. یکی از این روش ها تئوری محدودیت هاست که یک تئوری ساده قابل فهم و در عین حال کاربردی است. اما متاسفانه با تمام مزایایی که این الگوریتم دارد در برخی شرایط نظیر حالات چند گلوگاهی و یا زمانی که یک محصول جدید به خط تولید اضافه می شود کارایی خود را از دست می دهد. از این رو برخی محققان نقایص این تئوری را برطرف کرده و با نام تئوری محدودیت های اصلاح شده منتشر کرده اند که یکی از بهترین روش های حل مسائل ترکیب تولید به شمار می رود و در برخی موارد نتایجی به خوبی برنامه ریزی خطی ارائه می دهد. اما با این وجود تئوری برای زمانی که تمام پارامترها قطعی هستند ارائه شده است. در حالی که در دنیای واقعی تولید خیلی از پارامترها نظیر ظرفیت و تقاضا غیر قطعی هستند. در چنین شرایطی مجموعه های فازی می تواند به منزله ی ابزار بسیار مفیدی مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله سعی شده است الگوریتمی بر مبنای تئوری محدودیت های اصلاح شده و منطق فازی ارائه گردد. نتایج نشان دهنده ی کارایی و انعطاف این الگوریتم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
195
لینک کوتاه:
magiran.com/p887290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!