مقایسه اثرات داروهای ضد کوکسیدیایی مادورامایسین و سالینومایسین برفراوانی اووسیست ها دفع شده و بازدهی تولید در جوجه های گوشتی

پیام:
چکیده:

برای مقایسه تاثیر داروهای کوکسیدیواستات سالینومایسین و مادورامایسین بر میزان دفع اووسیست وعملکرد تولید جوجه های گوشتی 180 قطعه جوجه گوشتی یک روزه از سویه 308 Ross انتخاب و به 4 گروه تقسیم شدند. به طوری که هر گروه مشتمل بر 3 زیر گروه تکرار 15 قطعه ای بود.گروه های درمانی 1و2 به ترتیب به عنوان گروه های دریافت کننده Maduramicin و Salynomycin و گروه های3و4 بترتیب به عنوان کنترل مثبت و منفی در نظر گرفته شد. گروه تحت درمان یک و دو از روز اول تا سه روز قبل از خاتمه آزمایش (سن 43 روزگی) به ترتیب از داروی Maduramicin و Salinomycin همراه با غذا دریافت می کردند. جوجه های تمام گروه ها به غیر از گروه کنترل منفی (گروه 4) از راه دهان و با مقدار 5/0 میلی لیتر از سوسپانسیون حاوی مخلوطی از اووسیت های چهارگانه آیمریائی شایع در ایران شامل اووسیست Eimeria acervulina، E.maxima، E.necatrix و E.tenella مورد تلقیح قرار گرفتند. تعداد اووسیست دفع شده در هر گرم مدفوع از 7 تا 16روز پس از تلقیح مورد شمارش قرار گرفت. به منظور ارزیابی شاخص های تولید نیز تمام جوجه های هر تکرار و غذای مصرفی در هر گروه تکرار به طور هفتگی توزین شد و میزان افزایش وزن، غذای خورده شده و ضریب تبدیل غذائی(FCR) و تلفات در هر تکرار و گروه محاسبه شد و در جداول مخصوص ثبت گردید. نتایج حاصله نشان داد که مصرف داروی کوکسیدیواستات بطور قابل ملاحضه ای باعث کاهش دفع اووسیست (مخصوصا Maduramicin) در هر گرم مدفوع(O.P.G) گردیده است (05/0>P). اثر Maduramicin بر افزایش وزن و افزایش میزان خوراک مصرفی نسبت به Salinomycin مشهود بود و در برخی هفته ها معنی دار شد. (05/0>P) اختلاف میان دو دارو در کاهش میزان تلفات معنی دار نبود (05/0<P). کمترین میزان ضریب تبدیل غذایی ابتدا در گروه کنترل منفی و سپس در گروه Maduramicin مشاهده شد. برطبق نتایج این تحقیق می توان پی برد که داروهای Maduramicin اثر بهتری در کاهش دفع اووسیسیت و بهبود سایر پارامترهای رشد نسبت به Salinomycin داشته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p889906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!