تاثیر عناصر پتاسیم، آهن، بور و روی در شرایط کم آبیاری بر خصوصیات کمی ذرت دانه ای ژنوتیپKSC704 در منطقه ورامین

پیام:
چکیده:
برای بررسی تاثیر عناصر غذایی و کم آبیاری بر خصوصیات کمی ژنوتیپ ذرت K.S.C704؛ آزمایشی به صورت کرت های خرد شده (اسپلیت پلات) در قالب طرح پایه بلوک های کاملا تصادفی در سه تکرار در سال زراعی 1386 در مزرعه پژوهشی دانشکده کشاورزی ورامین - پیشوا انجام شد. کرت های اصلی شامل سطوح آبیاری به3
روش
1- آبیاری معمول 2- آبیاری یک در میان ردیف ها به صورت چرخشی 3- آبیاری یک در میان ردیف ها به صورت ثابت. کرت های فرعی شامل 5 تیمار کودی: 1-شاهد (نیتروژن و فسفر) 2- شاهد+پتاسیم 3- شاهد و پتاسیم+روی 4- شاهد، پتاسیم، روی+ بور 5 - شاهد، پتاسیم، روی، بور+آهن. نتایج نشان داد که تیمارهای آبیاری و سطوح کودی مورد مطالعه بر صفاتی مانند تعداد بلال در بوته، تعداد دانه در ردیف، وزن هزار دانه، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک و شاخص برداشت در سطح 1 درصد اختلاف معنی دار داشتند. اما تعداد بوته در مترمربع تحت تاثیر تیمارهای مورد تحقیق قرار نگرفت؛ هرچند تعداد ردیف در سطوح مختلف کودی تغییرهای معنی داری نشان داد؛ اما تحت تاثیر تیمار آبیاری قرار نداشت. تیمار آبیاری معمول، با متوسط 11156 کیلوگرم در هکتار، بالاترین عملکرد دانه را به خود اختصاص داد که با تیمار آبیاری یک در میان چرخشی از نظر آماری اختلاف معنی داری نداشتند. ولی اختلاف 19 درصدی با تیمار آبیاری یک در میان ثابت از خود نشان دادند. بیش ترین وزن هزار دانه و تعداد دانه در ردیف نیز از آبیاری معمول با متوسط 8/346گرم و 36/31 عدد به دست آمد که با تیمار آبیاری یک در میان چرخشی در یک گروه قرار گرفتند و در صفات نام برده تیمار آبیاری ثابت کم ترین مقدار را به دست آورد. سطوح کودی نیز بر برخی از اجزای عملکرد و در نهایت عملکرد دانه و بیولوژیک تاثیر گذار بوده؛ بالاترین عملکرد دانه و عملکرد بیولوژیک از تیمار کودی شاهد+پتاسیم، روی، بور، آهن با میانگین 6/11896 و 23470 کیلوگرم در هکتار، به دست آمد که نسبت به تیمار شاهد 25 درصد برتری داشته است. هم چنین تیمار کودی گفته شده، بالاترین میزان وزن هزار دانه و تعداد دانه در ردیف، تعداد ردیف در بلال و تعداد بلال در بوته را با میانگین 3/363 گرم، 76/34 عدد، 18 عدد و 37/11 عدد را به دست آورد. در تمام صفات بالا، تیمار شاهد دارای کم ترین مقدار بود. اثرات متقابل تیمارهای آبیاری و سطوح کودی حکایت از برتری اجزای عملکرد گفته شده و عملکرد دانه با متوسط 12950 و 12470 کیلوگرم در هکتار در تیمارهای آبیاری معمول و چرخشی و تیمار کودی (شاهد+پتاسیم، روی، بور، آهن) دارد. با توجه به نتایج به دست آمده برای صرفه جویی در آب آبیاری و افزایش سطح زیر کشت و افزایش تحمل گیاه در منطقه می توان از آبیاری یک در میان ردیف ها به صورت چرخشی و تیمار کودی شاهد+پتاسیم، روی، بور، آهن استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
80
لینک کوتاه:
magiran.com/p894479 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!