مقایسه داروی فنتانیل با ترکیب پتیدین و میدازولام جهت کنترل درد در سنگ شکن ضربه ای برون اندامی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به لزوم کنترل درد حین سنگ شکن، این مطالعه با هدف مقایسه کارآیی و عوارض داروی مخدر فنتانیل با ترکیب پتیدین و میدازولام جهت کنترل درد حین عمل سنگ شکن ضربه ای برون اندامی انجام شد.
روش بررسی
در این کار آزمایی بالینی یک سو کور 89 بیمار با سن بالاتر از 18 سال واجد شرایط انجام عمل سنگ شکن ضربه ای برون اندامی به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (45 نفر) و کنترل (44 نفر) تقسیم شدند. در بیماران گروه مداخله 1 میکروگرم بر کیلوگرم فنتانیل و در گروه کنترل 7/. میلی گرم بر کیلوگرم پتیدین و 02/. میلی گرم بر کیلوگرم میدازولام به صورت وریدی تزریق شد. سپس در هر دو گروه، سنگ شکن به روش استاندارد انجام و شدت درد حین عمل هر 20 دقیقه و دو ساعت بعد از عمل با مقیاس سنجش درد (VAS) اندازه گیری شد. کارآیی عمل بر اساس پیگیری های بعدی بیماران ارزیابی شد. داده ها به کمک آزمون آماری کای دو تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
گر چه فراوانی عدم درد و درد خفیف در گروه مداخله (به ترتیب 6/26 و 4/24%) و فراوانی درد شدید در گروه کنترل بالاتر (5/32%) بود ولی این اختلاف معنی دار نبود. همچنین نتایج بررسی میزان کارآیی عمل در بیماران دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری را نشان نداد.
نتیجه گیری
فنتانیل تزریقی با دوز کم مانند ترکیب پتیدین و میدازولام در کنترل درد حین عمل سنگ شکنی برون اندامی دارویی با عوارض کم و کارآیی مناسب است و می تواند به صورت سرپایی مورد استفاده قرار گیرد
زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p896597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!