ارزیابی صفت تحمل به سرمای زمستانه درکلون های برخی ارقام دانه دار انگور ایران

پیام:
چکیده:
امروزه به دلیل تغییر شرایط جوی و همچنین جابجایی ارقام و ژنوتیپ ها از مناطق مختلف جغرافیایی، خسارت های زیادی ناشی از سرمازدگی به موستانها وارد می گردد. از طرف دیگر تنوع وسیع انگور در ایران، احتمال گزینش ارقام و یا تک گیاهان برتر و متحمل به سرما را بعنوان یک فرضیه محکم مطرح می نماید. تحقیق حاضر در جهت ارزیابی تحمل به سرمای کلون های برخی از ارقام انگور دانه دار ایران و تعیین میزان خسارت وارده انجام شد. به این منظور پس از بروز تیمارهای سرمایی طبیعی (در کل بوته) و مصنوعی (در قلمه های جدا شده)، تعداد جوانه های سالم و آسیب دیده شمارش و درصد سرمازدگی محاسبه شد. براساس نتایج تجزیه آماری و کلاستر، ارقام و کلون ها را می توان در 4 گروه (حساس تا کاملا متحمل) گروه بندی نمود. ارقام فخری و سیاه انگور بالاترین تحمل و ارقام ملایی و چفته در گروه نیمه متحمل به سرمای زمستانه قرار گرفتند. آستانه تحمل در برابرسرمای زمستانه در کلون های برتر متحمل C?1±20- درجه سانتی گراد بود و بالاترین صدمات در همان 24 ساعت اول اتفاق می افتد و افزایش مدت بروز سرما تاثیری در میزان خسارت جوانه ها ندارد. در بین صفات مورد مطالعه همبستگی فنوتیپی معنی دار وجود داشت. رگرسیون معنی داری برای برآورد مقدار تحمل به سرمای ارقام با کمک صفات مورد مطاله برازش شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p897830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!