تعیین ارزش غذایی ضایعات توت سفید و استفاده از آن در تغذیه ی جوجه های گوشتی

پیام:
چکیده:
دو آزمایش به منظور بررسی ارزش غذایی ضایعات توت سفید و کاربرد آن در تغذیه ی جوجه های گوشتی انجام گرفت. در آزمایش اول میزان ماده ی خشک، پروتئین خام، فیبر خام، عصاره اتری، کلسیم، فسفر و خاکستر نمونه ای از ضایعات توت سفید مطابق روش تجزیه ی تقریبی تعیین شد. انرژی خام ضایعات توت توسط بمب کالریمتر اندازه گیری گردید. همچنین انواع انرژی قابل متابولیسم ظاهری و حقیقی ضایعات توت توسط روش Sibbald تعیین شد. مطابق این روشAME، AMEn، TME و TMEn ضایعات توت به ترتیب 3104، 3255، 4096 و 3976 کیلوکالری در هر کیلوگرم ماده ی خشک بود. در آزمایش دوم 400 قطعه جوجه ی گوشتی یک روزه سویه ی500- Cabb، در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار و 4 تکرار و 25 قطعه جوجه در هر تکرار به مدت 42 روز با ضایعات توت تغذیه شدند. تیمارها شامل تیمار شاهد و استفاده از سطوح 5، 10 و 15 درصدی توت خشک در جیره های غذایی بود. نتایج نشان داد که افزودن افزودن سطوح مختلف توت خشک به جیره موجب کاهش رشد و افزایش ضریب تبدیل خوراک مصرفی می گردد (01/0>P). مصرف خوراک جوجه ها تحت تاثیر افزودن سطوح مختلف توت به جیره قرار نگرفت. افزودن 15 درصد توت خشک به جیره، موجب کاهش وزن بدن در 42 روزگی شد (01/0>P). در میزان تلفات تیمارهای آزمایشی تفاوتی مشاهده نشد. درصد ران، سینه، چربی حفره بطنی و قلب در بین تیمارهای آزمایشی تفاوتی نداشت. درصد وزن کبد و کلیه نسبت به وزن بدن با افزایش سطح توت خشک در جیره افزایش یافت (05/0>P). با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق به نظر می رسد استفاده از سطح 5 درصد توت می تواند توصیه شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
74
لینک کوتاه:
magiran.com/p900180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!