بررسی اثر روش کاشت بر درصد سبز شدن گونه. Astragalus caragana F. et M در شرایط دیم

پیام:
چکیده:
.Astragalus caragana F. et M گیاهی چند ساله از تیره نخود (Papilionaceae) با فرم رویشی علفی پهن برگ که در نواحی نیمه استپی استان اصفهان رویش دارد. این تحقیق به منظور بررسی بهترین روش کاشت گونه As. caragana در شرایط دیم طی سال های 84-1383 در ایستگاه تحقیقات آبخیزداری سد زاینده رود چادگان اجرا گردید. پس از جمع آوری بذور از گیاهان خودروی ایستگاه تحقیقات آبخیزداری، در فصل پائیز اقدام به کاشت آنها در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی گردید. تیمارهای آزمایش شامل کاشت بذر و میوه (نیام) گیاه به روش های فارو و پیتینگ(چاله) در عمق های 5/2 و 5 سانتی متر بود. در طول فصل بهار تعداد پایه سبز شده هر کرت شمارش و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده بین نوع بذر (بذر و میوه)، روش کاشت، اثر متقابل بذر با نحوه کاشت و اثر متقابل بذر با عمق کاشت از نظر درصد گیاه سبز شده اختلاف معنی داری مشاهده شد. به ترتیب بیشترین درصد گیاه سبز شده مربوط به تیمارهای کاشت بذر با 5/59 درصد، روش چاله با 39 درصد، عمق کاشت 5/2 سانتی متر معادل36 درصد، اثرمتقابل بذر با پیتینگ برابر با 75 درصد، اثر متقابل بذر با عمق کاشت 5/2 سانتی متر معادل با 71 درصد، اثر متقابل پیتینگ با عمق کاشت 5/2 سانتی متر برابر با 42 درصد و اثرات متقابل 3 عامل بذر با پیتینگ با عمق کاشت 5/2 سانتی متر برابر با 82 درصد بود. به این ترتیب کاشت بذر در عمق 5/2 سانتی متر به روش پیتینگ، بهترین روش کاشت گونه A. caragana می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p900182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!