بررسی مقاومت عرضی به علف کش های بازدارنده ACCase در توده های یولاف وحشی (Avena ludoviciana Durieu) جمع شده از خوزستان و امکان کنترل شیمیایی آنها

چکیده:
مقاومت عرضی 13 توده یولاف وحشی(Avena ludoviciana Durieu.) جمع آوری شده از استان خوزستان به علف کش های بازدارنده استیل کوآنزیم-آ-کربوکسیلاز) (ACCase با استفاده از روش های مختلف در سال 89-1388 در بخش تحقیقات علف های هرز موسسه تحقیقات گیاه هپزشکی کشور مورد بررسی قرار گرفت. همچنین آزمایش جداگانه ای به منظور تعیین علف کش های جایگزین برای کنترل توده های مقاوم صورت گرفت. آزمایش ها شامل: غربال توده ها، واکنش به دز توده ها در برابر علف کش کلودینافوپ- پروپارژیل، واکنش توده ها به گروه های مختلف شیمیایی علف کش های بازدارنده ACCase و تاثیر علف کش های گروه های مختلف بر توده های مقاوم بود. در بررسی روش های مختلف مشخص گردید که درصد کاهش وزن تر و درصد خسارت بر اساس ارزیابی چشمی بهترین صفات برای ارزیابی توده ها از نظر مقاومت و میزان تاثیر علف کش ها می باشند. بررسی مقاومت عرضی توده ها نیز نشان داد که توده های مورد بررسی از نظر مقاومت به گروه های مختلف علف کشهای بازدارنده ACCase الگوهای متنوعی داشتند. نتایج بدست آمده از بررسی تاثیر علف کش های مختلف نیز نشان داد که علف کش های بازدارنده استولاکتات سینتاز مورد بررسی (یدوسولفورون+مزوسولفورون+ مفن پیر دی اتیل، سولفوسولفورون+ متسولفورون و یدوسولفورون+مزوسولفورون + مفن دی اتیل) توانستند کنترل خوبی بر توده های مقاوم داشته باشند. بویژه تاثیر کنترلی علف کش یدوسولفورون+مزوسولفورون + مفن دی اتیل بر توده های مقاوم بسیار قابل توجه بود بطوری که این علف کش توانست 80% توده های مقاوم را در حد خوب یا مطلوب و 20% را کمی مطلوب کنترل کند.علف کش های پینوکسادن و مخلوط پینوکسادن+ کلودینافوپ-پروپارژیل نیز توده های مقاوم را در حد کمی مطلوب کنترل کردند، اما به دلیل اینکه در بسیاری از توده ها نشانه های مقاومت پدیدار شده است و شایدکارایی علف کش کاهش یابد، بهتر است در استفاده از آنها دقت لازم صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p900790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!