بررسی مقایسه ای اثرات شوری و خشکی بر جوانه زنی و رشد گیاهچه ی سوروف (Beauv. Echinochloa crus-galli(L.)) و برنج (Oryza sativa L.) و ارتباط آن با رقابت دو گیاه د شرایط تنش

پیام:
چکیده:
به منظور مقایسه مقاومت به شوری و خشکی سوروف و برنج در مرحله جوانه زنی و رشد اولیه گیاهچه، دو آزمایش جداگانه در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 3 تکرار انجام گرفت که در آن اثر شوری توسط غلظت های مختلف NaCl شامل: 10، 20، 40، 80، 160، 320 و 640 میلی مولار و اثر خشکی توسط پلی اتیلن گلایکول 6000 (PEG 6000) با پتانسیل اسمزی 1/0-، 2/0-، 4/0-، 6/0-، 8/0- و 1- مگاپاسکال اعمال شد در هر دو آزمایش از آب مقطر به عنوان تیمار شاهد استفاده گردید. مقاومت علف هرز سوروف به شرایط تنش شوری و خشکی بیش از برنج بود و توانست حتی در شوری 320 میلی مولار تا حدود 23% جوانه بزند. همچنین جوانه زنی و رشد گیاهچه های آن در مقایسه در شرایط تنش خشکی تا MPa 1- هم ادامه داشته و از این لحاظ گونه مقاومتری محسوب شود. سرعت و درصد نهایی جوانه زنی، وزن تر و طول ریشه چه و ساقه چه دو گیاه با افزایش شوری و خشکی بطور معنی داری کاهش یافت(01/0 P). نتایج این مطالعه نشان داد که اثرات تنش شوری روی خصوصیات جوانه زنی و رشد اولیه گیاهچه سوروف بیشتر از برنج بود، درحالیکه تنش خشکی خصوصیات جوانه زنی و رشد اولیه گیاهچه برنج را نسبت به سوروف بیشتر تحت تاثیر قرار داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p902107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!