بررسی آلودگی میکروبی پروتز های متحرک آکریلی نو ساخته شده در لابراتوارهای دندانپزشکی شهر یزد (ایران) در سال 1388

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به احتمال آلودگی های میکروبی پروتز های د هانی و به دلیل تماس آنها با بافت های د هان، بزاق و خون، امکان ایجاد عفونت متقاطع در بین کادر دندانپزشکی، پرسنل لابراتوار ها و سایر بیماران وجود دارد. در مورد افراد سالخورده، ضعیف و یا افراد دچار نقص ایمنی، این میکروب ها می توانند عامل عفونت های غیرقابل پیش بینی از جمله عفونت های سیستمیک، پنومونی و گاهی بیماری های قلبی شوند. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی میکروارگانیسم های موجود در سطح پروتز های متحرک تازه ساخته شده و آماده تحویل به بیمار، توسط لابراتوار های شهر یزد بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، تعداد 55 پروتز نو و آماده تحویل پنج لابراتوار ساخت پروتز های دندانی در شهر یزد، به طور تصادفی مورد بررسی قرار گرفت. نمونه های گرفته شده ابتدا در 100میلی لیتر سرم فیزیولوژی استریل شستشو داده شد و با سانتریفوژ محلول، رسوب حاصله سریعا بر روی محیط اختصاصی کشت داده شد. میکرو ارگانیسم های عمدتا هوازی، بی هوازی و قارچ های جدا شده مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
آلودگی باکتریال در تمامی (100 درصد) و آلودگی قارچی در 2/58 درصد پروتز ها مشاهده شد. باکتری های جدا شده از دنچر ها در این مطالعه به ترتیب فراوانی عبارت بودند از گونه های استافیلوکوکوس ها، نایسریا های غیربیماری زا، کورینه باکتریوم ها، استینوباکتر، اشریشیاکولی و باکتری های انتروباکتریاسه بودند. به علاوه قارچ های ساپروفیتی مانند آسپرژیلوس، پنیسیلیوم، موکور و قارچ های مخمری از جمله کاندیدا ها از دنچر ها جدا گردیدند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که دنچر های نو و آماده تحویل به بیماران نیز دارای آلودگی های باکتریال و قارچی قابل توجهی بوده و روش های پیشگیری و کنترل عفونت در لابراتوار ها و مطب های دندانپزشکی به طور جدی تری بایستی مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
205
لینک کوتاه:
magiran.com/p902293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!