علل افت تحصیلی دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه 1388- 1386

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دانشجویان استعداد درخشان، سرمایه های ارزشمندی هستند که برای شکوفایی توانمندی های آنها، بایستی برنامه های خاص آموزشی و حمایت های گسترده ای انجام گیرد. افت تحصیلی این دانشجویان، به عنوان یک مشکل اجتماعی مطرح شده زیرا نشان دهنده آن است که استعداد آنها درک نشده و به هدر رفته است. این مسئله، اهمیت زیادی در آموزش علوم پزشکی داشته و عدم کنترل آن موجب پایین آمدن سطح علمی و کارایی ارائه کنندگان خدمات سلامت در سال های آینده خواهد شد.
روش
این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بوده که به روش مقطعی در سال 1389 انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از سال 1388 -1386 که دچار افت تحصیلی شده اند. داده ها از طریق یک پرسشنامه که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت، جمع آوری گردید. عوامل موثر بر افت تحصیلی در سه حیطه فردی، خانوادگی و آموزشی بررسی شد. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید.
یافته ها
60.7 درصد از پاسخ دهندگان مونث، میانگین سنی19.64سال، 58.4 درصد غیر بومی، 5. 95 درصد مجرد و 92 درصد سهمیه آزاد بودند. 74 درصد معدل بالای17 و 62.7 درصد بلافاصله وارد دانشگاه شده اند. بیشترین امتیاز کسب شده در موارد مربوط به عوامل فردی عدم برنامه ریزی(4.50) و کمترین امتیاز کسب شده کمبود علاقه به رشته تحصیلی (2.62)، در عوامل خانوادگی بیشترین امتیاز مربوط به کمبود ارتباط بین خانواده- دانشگاه (4.24) و کمترین امتیاز مربوط به بی ثباتی و اختلاف در خانواده (1.42) و در عوامل آموزشی بیشترین عوامل تاثیر گذار بر افت تحصیلی عدم ایجاد انگیزه (4.74) و کمترین عوامل تاثیر گذار محیط غیر دوستانه کلاس (3.34) می باشد. امتیاز کسب شده در حیطه های سه گانه به ترتیب شامل عوامل آموزشی (4.3)، عوامل فردی (3.8) و عوامل خانوادگی (2.6) می باشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این تحقیق، ضروری به نظر می رسد که مسئولین آموزشی دانشگاه با ارائه تسهیلات لازم و حمایت همه جانبه به ایجاد انگیزه در دانشجویان استعداد درخشان پرداخته و با بازنگری در برنامه آموزشی به توزیع مناسب واحدهای در ترم های مختلف بپردازند. همچنین برای دانشجویان استعداد درخشان بطور ویژه اساتید مشاور مجرب و متعهد تعیین گردد که منجر به شکوفایی استعدادهای آنان گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p903122 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!