برخاستگاه زمین ساختی ماسه‎سنگ‎های سازند پادها در برش سمیرکوه، ایران مرکزی:با در نظر گرفتن تاثیر فرایندهای دیاژنزی بر ترکیب ماسه‎سنگ‎ها

پیام:
چکیده:
در این مطالعه ماسه سنگ های سازند پادها با ستبرای 390 متر در مقطع سیمرکوه، واقع در زرند کرمان، برای بررسی دیاژنز و حذف اثرات آن بر روی ترکیب ماسه سنگ هاو همچنین تعیین سنگ مادر و برخاستگاه زمین ساختی مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مطالعه، 91 برش نازک، تجزیه مدال 30 نمونه و بررسی توسط میکروسکوپ الکترونی و تجزیه EDX 6 نمونه ماسه سنگ انجام شده است. مطالعات سنگ نگاری نشان می دهد که فرایندهای آشفتگی زیستی، فشردگی فیزیکی، پوشش های هماتیتی در اطراف دانه های کوارتز (مرحله ائوژنز)، پوشش های رسی کلریت و ایلیت، فشردگی شیمیایی، سیمان سیلیسی، سیمان دولومیتی، جانشینی دانه ها به وسیله سیمان دولومیتی، ددلومیتی شدن (مرحله مزوژنز) و همچنین شکستگی های پر شده با کلسیت، سیلیس و اندریت (مرحله تلوژنز) ماسه سنگ های این سازند را تحت تاثیر قرار داده است. ایجاد ماتریکس بر اثر متلاشی شدن دانه های نرم در فشردگی فیزیکی، تغییرشکل دانه های نرم و انعطاف پذیر، انحلال جزیی برخی از دانه های فلدسپار و جانشینی دانه ها توسط سیمان دولومیتی در بررسی ترکیب ماسه سنگ ها باید مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس، مطالعات برخاستگاه زمین ساختی ماسه سنگ ها با استفاده از نمودارهای Qt92 F7 L1، Qm77 F 7 Lt 16 و Qp92Lvm4Lsm4 و پس از حذف اثرات فرایندهای دیا‍ژنتیکی بر روی تجزیه مدال صورت گرفته است. نتایج حاصل، نشان دهنده وجود دو رخساره کوارتزی/ قطعه سنگی در این ماسه سنگ هاست. افزون بر این، با استناد به مثلث های Qm77 F 7 Lt 16 و Qt92 F7 L1 می توان برخاستگاه زمین ساختی ماسه سنگ های سازند پادها را مرتبط با برخاستگاه زمین ساختی کراتونی و کوهزایی با چرخه دوباره دانست. یادآوری می شود که مثلث برخاستگاهی Qp92Lvm4Lsm4 با تاکید بر قطعات سنگی، نشان دهنده جایگاه زمین ساختی حاشیه قاره ای کافتی (Rifted continental margin) برای این ماسه سنگ هاست. جالب توجه این که، جایگاه زمین ساختی حاشیه قاره ای کافتی، با توجه به وجود لایه چهار متری از بازالت در این برش تایید می شود. افزون بر این، با استفاده از نمودارهای خشتی که بر اساس ویژگی های دانه های کوارتز رسم شده است و همچنین شواهد سنگ شناختی در این ماسه سنگ ها، سنگ مادر چندگانه رسوبی، آذرین و دگرگونی را می توان برای این ماسه سنگ ها پیشنهاد کرد. نمودار آب وهوایی log Qt/F+R در برابر Qt/F+RF log و همچنین مثلث QFRF نشان دهنده آب و هوای مرطوب در طی ته نشست ماسه سنگ های سازند پادها است.
زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p910758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!