شناسایی و فراوانی گونه های کاندیدا در بیماران مبتلا به اشکال مختلف کاندیدیازیس در شهر اصفهان با استفاده از روش PCR-RFLP

پیام:
چکیده:
مقدمه

کاندیدیازیس بیماری قارچی شایعی است که توسط گونه های مختلف جنس کاندیدا ایجاد می شود. از آنجایی که روش های سنتی برای شناسایی این مخمر ها وقت گیر و در مواردی ناموفق است، تکنیک های جدید مولکولی مبتنی بر تفاوت های DNA رویکردی مفیدتر و دقیق تر است. هدف از مطالعه ی حاضر شناسایی گونه های رایج عامل ایجادکننده ی این بیماری و بررسی شیوع آن ها در شهر اصفهان با استفاده از روش PCR-RFLP بود.

روش ها

DNAی ژنومی مخمر از کشت تازه و با استفاده از فیلتر های FTA استخراج و ناحیه ی ITS1-ITS2 با روش PCR تکثیر و با استفاده از آنزیم محدودالاثر MspI برش داده شد. محصولات RFLP روی ژل آگارز الکتروفورز گردید و گونه ی مخمر بر حسب تفاوت الگوی باند های به دست آمده شناسایی شد.

یافته ها

182 جدایه از نقاط مختلف بدن مورد بررسی قرار گرفت. 86 جدایه (2/47 درصد) به عنوان کاندیدا آلبیکنس، 31 جدایه (17 درصد) کاندیدا پاراپسیلوزیس، 19 جدایه (4/10 درصد) کاندیدای کفیر (سدوتروپیکالیس)، 15 جدایه (2/8 درصد) کاندیدا تروپیکالیس، 14 جدایه (7/7 درصد) کاندیدا گلابراتا، 14 جدایه (7/7 درصد) کاندیدا کروزه ای و 3 جدایه (6/1 درصد) کاندیدا گیلیرموندی شناسایی شدند. در مجموع 2/47 درصد گونه های آلبیکنس و 8/52 درصد گونه ها غیر آلبیکنس بودند.

نتیجه گیری

افزایش گونه های غیر آلبیکنسی به دلیل مقاومت های دارویی بیش تر آن ها به دارو های ضد قارچی نسبت به گونه ی آلبیکنس از موضوعات مهم عفونت های قارچی است که بیانگر ضرورت بررسی های دقیق تر اپیدمیولوژیک است. این مطالعه می تواند راه گشای محققان برای مطالعات کاربردی تر باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
336
لینک کوتاه:
magiran.com/p916924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!