بررسی رابطه زمان وقوع یخبندان سالانه در کاهش طول دوره رشد محصولات کشاورزی اردبیل

پیام:
چکیده:
هدف کلی مقاله حاضر مطالعه پدیده یخبندان و تاثیر آن بر تولیدات محصولات کشاورزی شهر اردبیل است. برای این منظور از آمار درجه حرارت حداقل روزانه ایستگاه هواشناسی اردبیل (از سال 1356 تا 1378 شمسی) و روش های آماری مختلف استفاده شد. در این راستا نوسان تاریخ وقوع یخبندان ها و طول فصل رشد شهرستان اردبیل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان داد که تاریخ وقوع یخبندان ها، بیشتر به سمت یخبندان های زودرس پاییزه (به طرف اوایل فصل پاییز) و دیررس بهاره (از اوایل فصل بهار به سوی اواسط آن) گرایش داشته و طول فصل رشد در اغلب سال های انتخاب شده فراتر از حد میانگین آن بوده است. بین تاریخ های وقوع اولین یخبندان پاییزه و آخرین یخبندان بهاره و نیز زمان (سال)، ضریب همبستگی ضعیفی برقرار بوده و وقوع یخبندان های زودرس و دیررس، در زمان وقوع یکدیگر آن چنان تاثیر قابل ملاحظه ای نداشته است. ضرایب رگرسیون ثابت کرد که تاریخ های وقوع یخبندان ها و طول فصول رشد به ازای هر واحد افزایش در واحد زمان (سال)، دارای تغییر و نوسان تدریجی بوده است، به طوری که خط روند تاریخ های وقوع یخبندان های بهاره به سمت اواسط فصل بهار و یخبندان های پاییزه از اواسط فصل پاییز به طرف اوایل آن متمایل شده اند و در نتیجه، طول فصل رشد، کاهش پیدا کرده است. میانگین تاریخ وقوع آنها ثابت نبوده بلکه به فاصله چند روز اختلاف نسبت به میانگین خود، سال به سال تغییر و نوسان داشته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
187
لینک کوتاه:
magiran.com/p918053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!