مکان یابی ایمونوهیستوشیمیایی آندوتلیالی آنزیم سنتز کننده نیتریک اکساید در مردان مبتلا به آزواسپرمی غیر انسدادی

پیام:
چکیده:
مقدمه
آزواسپرمی غیر انسدادی یکی ازعلل ناباروری مردانه بوده که درآن اختلال در فرآیند اسپرماتوژنز دیده می شود. مطالعات اخیر نقش احتمالی آنزیم آندوتلیالی سنتزکننده نیتریک اکساید(eNOS) را درفرآیند اسپرماتوژنز پیشنهاد می کند.
هدف
هدف از این مطالعه ارزیابی بیان ایزوفرم آندوتلیالی آنزیم سنتزکننده نیتریک اکساید در بافت بیضه مردان مبتلا به آزواسپرمی غیر انسدادی در مقایسه با مردان با اسپرماتوژنز طبیعی با استفاده از تکنیک ایمونوهیستوشیمی بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد-شاهدی، بافت بیضه از 10 مرد مبتلا به آزواسپرمی غیرانسدادی و 7 مرد با اسپرماتوژنز طبیعی که به مرکز ناباروری برای تشخیص یا درمان ناباروری مراجعه کرده بودند، تهیه شد. ایمونوهیستوشیمی برای مکان یابی ایزوفرم eNOS دراین بافت ها استفاده و شدت رنگ-پذیری بصورت نیمه کمی ارزیابی گردید. بعلاوه در هر دو گروه بررسی هیستوپاتولوژی انجام شد.
نتایج
فعالیت ایزوفرم آنزیم eNOS در سیتوپلاسم سلولهای سرتولی و لایدیک در هر دو گروه دیده شد. همچنین تفاوت قابل ملاحظه ای ازنظر شدت رنگ پذیری در بین دو گروه وجود داشت. بیان eNOS در سلول های لایدیک گروه کنترل بطور معنی داری ازگروه آزواسپرمی غیرانسدادی بیشتر بود، در حالیکه بیان eNOS درسلول های سرتولی مردان با آزواسپرمی غیرانسدادی بیشتر ازگروه کنترل بود (p<0.05).
eNOS در سلول های طبیعی زایا دیده نشد ولی در سلول های زایای غیرطبیعی با هسته پیکنوتیک بشدت دیده شد. شایع ترین یافته های هیستوپاتولوژیک شامل هیپواسپرماتوژنز (%27/2)، سندرم سرتولی سل به تنهایی (%18/1) و فیبروز لوله ای (%13/6) بودند.
نتیجه گیری
این مطالعه پیشنهاد می کند افزایش سطح eNOS ممکن است نقش مهمی در فرایند آپوپتوز سلول های غیرطبیعی زایا و اختلال در فرآیند اسپرماتوژنز داشته باشد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
277
لینک کوتاه:
magiran.com/p922123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!