بررسی نقش شهرهای کوچک در توسعه مناطق روستایی پیرامون با تاکید بر کیفیت زندگی (مورد مطالعه: دهستان فیروزآباد شهرستان سلسله)

چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش شهر فیروزآباد به عنوان یک کانون شهری کوچک در توسعه نواحی روستایی پیرامون آن است. در این پژوهش، در سنجش توسعه روستایی بر کیفیت زندگی تاکید شده است. پژوهش حاضر، با استفاده از روش پیمایش، به صورت مقطعی و با نمونه گیری طبقه بندی شده نسبی، با حجم نمونه 330 نفر در ده روستا بین افراد سرپرست خانوار روستاهای دهستان فیروزآباد انجام شده است. در این پژوهش، از آزمون T و ویلکاکسون برای آزمون فرضیه ها و تحلیل رگرسیون در نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهند که شهر فیروزآباد موجب بهبود خدمات-رسانی، درآمد، مشارکت، مسکن و بهزیستی فردی در روستاهای پیرامون شده است، در حالی که نتوانسته است به بهبود وضعیت مهاجرت و کار در روستاهای پیرامونی منجر شود. طبق نتایج پژوهش حاضر، میزان رضایت مردم از زندگی، بعد از تبدیل فیروزآباد به شهر بیشتر شده است. طبق یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون، شاخص های خدمات رسانی، مهاجرت، مشارکت و بهزیستی فردی، تاثیر مستقیم و معنادار و شاخص مسکن نیز تاثیر معکوس و معنی داری بر رضایت از زندگی دارد و شاخص های درآمد و اشتغال نیز فاقد تاثیر معناداری بر رضایت از زندگی ساکنین نواحی روستاهای مورد مطالعه هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p923075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!