عوامل موثر بر عضویت کشاورزان در تعاونی های تولید روستایی در قالب الگوی تلفیقی انتشار نوآوری ها (مورد مطالعه: استان اردبیل)

پیام:
چکیده:
یکی از موانع توسعه روستایی در ایران، پراکندگی و خرد بودن اراضی کشاورزی است. این وضعیت از نظر روش تولید و قابل استفاده نبودن بعضی نهاده ها و ماشین آلات و عدم امکان بکارگیری بسیاری از آنها، موجب افزایش هزینه های تولید می-شود و به عنوان مانعی در برابر توسعه روستایی عمل می کند که این معضل را می توان با تشکیل تعاونی های تولید روستایی حل کرد. از این رو، بررسی عوامل موثر بر تشکیل تعاونی های تولیدی به منظور تحقق توسعه مناطق روستایی، اهمیت بسیاری دارد. هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر عضویت کشاورزان در تعاونی های تولید روستایی در قالب الگوی تلفیقی انتشار نوآوری ها است. روش پژوهش نیز از نوع توصیفی- همبستگی است و گردآوری داده ها، به دو صورت اسنادی (داده های ثانویه) و پیمایش (داده های اولیه) و ابزار مورد استفاده در روش پیمایش، پرسشنامه بوده است. به منظور طبقه بندی اعضای جامعه آماری، از شاخص مقدار زمین استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، همه کشاورزان ساکن در روستاهای تحت پوشش تعاونی های تولید روستایی است که از زمان شروع برنامه پنج ساله اول تا پایان سال 1385 در استان اردبیل تشکیل شده-اند. از میان افراد جامعه آماری، 100 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از دو گروه عضو و غیرعضو تعاونی ها به نسبت مساوی به عنوان نمونه های آماری تحقیق انتخاب شدند. علاوه براین، به منظور تعیین روایی پرسشنامه، از نظرهای برخی از همکاران صاحب نظر درباره موضوع مورد مطالعه استفاده شده است. به منظور تعیین پایایی کمی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که در پژوهش حاضر، مقدار آن (45/79%) محاسبه شد که مطلوب است. طبق نتایج پژوهش، از میان مدل-های انتشار نوآوری ها (الگوی نشر، الگوی ساختار مزرعه و الگوی تلفیقی) …
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p923083 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!