مقایسه اثر آمی تریپتیلین با کاربامازپین در کاهش درد بیماران مبتلا به نوروپاتی دیابتی مراجعه کننده به درمانگاه دیابت بیمارستان گلستان اهواز از شهریور 1388 لغایت شهریور 1389

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت یکی از شایعترین بیماری های غدد درون ریز و حتی به صورت کلی بیماری های بشری می باشد. میزان شیوع آن در ایران معادل 8-5 درصد می باشد. این بیماری دارای عوارضی از جمله نوروپاتی می باشد. نوروپاتی در این بیماران در بدو تشخیص بیماری شیوعی معادل 7 درصد دارد اما با پیشرفت بیماری زمینه ای شیوع آن به 50 درصد نیز می رسد. در عده ای از بیماران مبتلا به نوروپاتی درد ظاهر می شود که می تواند بر عملکرد روزانه آنها و کیفیت زندگی آنها اثر گذار باشد.
روش کار
در مطالعه انجام شده که به صورت کارآزمایی بالینی صورت پذیرفته است، تعداد 60 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که به درمانگاه دیابت بیمارستان گلستان اهواز مراجعه داشتند پس از اثبات نوروپاتی دردناک در آنها و لحاظ کردن معیارهای ورودی و خروجی مطالعه به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفری تقسیم شدند و طی یک مطالعه دو سو کور تحت مطالعه قرار گرفتند. یک گروه تحت درمان با آمی تریپتیلین mg/d 50 قرار گرفت و گروه دیگر با کاربامازپین 200mg TDS درمان شدند. بر اساس جدول Brief pain inventory میزان درد آنها به صورت کمی قبل از مطالعه و 6 هفته بعد از مصرف داروها مشخص شد.
نتایج
هر دو دارو در سه رده سنی مورد مطالعه (65-61، 60 -51، 50- 18 سال) و در هر دو جنس موثر بودند ولی اثرآنها تفاوت قابل ملاحظه ای در کاهش درد با هم نداشت تنها Hb A1C در گروه دریافت کننده کاربامازپین پس از درمان نسبت به گروه دریافت کننده آمی تریپتیلین کمتر شده بود.
لذا با توجه به اثر یکسان داروهای فوق در کنترل درد می توان بر اساس شرایط بیمار از هر یک از داروها استفاده کرد ضمن آنکه در صورت اثبات کاهش HbA1C در اثر کاربامازپین (در مطالعات آتی) می توان از این دارو همزمان با داروهای کاهنده قند خون در کنترل دیابت استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
515
لینک کوتاه:
magiran.com/p926655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!