بررسی رسوب گذاری در شبکه های پخش سیلاب بر آبخوان پلدشت آذربایجان غربی

پیام:
چکیده:

برای استفاده از سیلاب های مخرب که باعث بروز خسارات و تلفات شدید می گردد نیاز به انجام اقداماتی با استفاده از روش های مناسب می باشد. یکی از شیوه های کنترل سیلاب ها، پخش سیلاب بر آبخوان است ولی گل آلودگی سیلاب عاملی در جهت کاهش عمر مفید طرح های آبخوان داری قلمداد می شود زیرا با مسدود کردن مجاری انتقال آب در خاک و آبرفت های درشت دانه، میزان تغذیه آبخوان را کاهش می دهد. با توجه به خصوصیات متفاوت عرصه های آبخوان، برآیند نتایج حاصل از پروژه های پخش سیلاب در نقاط مختلف متفاوت بوده و ضرورت دارد با مطالعه عمق رسوب گذاری، زمینه را در ارائه پیشنهادات راهبردی و بهینه سازی طراحی شبکه ها فراهم کرد. لذا این تحقیق با هدف بررسی و تعیین اثر پخش سیلاب بر روند تغییرات رسوب گذاری خاک در ایستگاه پخش سیلاب بر آبخوان پلدشت واقع در استان آذربایجان غربی و در مقایسه با مناطق شاهد طی پنج سال مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته است. عمق رسوب از طریق نصب اشل های مدرج فلزی در نوارها و مستطیل های انتخابی تعیین شد. تعداد این اشل ها در هر مستطیل 5 و در هر نوار 15 و مجموعا 45 اشل بود. برای تجزیه و تحلیل، چنانچه داده ها دارای توزیع نرمال باشد از آزمون آماری t و در غیر این صورت از آزمون های ناپارامتری استفاده شد. نتایج نشان داد که ارتفاع رسوب در نوار اول با داده های نوارهای دوم و سوم اختلاف معنی داری با هم دارند، در حالی که عمق رسوب نوارهای دوم با سوم تفاوت معنی داری را با هم نشان نمی دهند. میزان عمق رسوب سال اول و دوم با دیگر سال ها به طور معنی داری متفاوت است. در حالی که مقادیر عمق رسوب سال سوم با عمق رسوب سال های چهارم و پنجم تفاوت معنی داری ندارد. به علاوه میزان عمق رسوب سال های چهارم و پنجم نیز با همدیگر اختلاف معنی داری را نشان نمی دهند. روش کریگینگ با ضریب همبستگی 98/0 برای سال سوم و 71/0 برای سال پنجم با نیم تغییرنمای مدل گوسی از دقت بالایی برای برآورد مقادیر ارتفاع رسوب در نقاط فاقد اطلاعات برخوردار است. شعاع تاثیر نیم تغییرنما در حدود 7/376 متر، تاثیر قطعه ای برابر 3 متر و آستانه معادل 5/972 متر بدست آمده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p926735 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!