بررسی اثرات آلودگی نفتی در حوزه شمالی خلیج فارس بر میزان تجمع فلزات سنگین (نیکل، سرب، کادمیوم و انادیوم) در بافت عضله ی ماهی حلوا سفید Pampus rgenteuss

پیام:
چکیده:
در این تحقیق تجمع فلزات سنگین وانادیوم، نیکل، کادمیوم و سرب ناشی از بخش محلول آب نفت خام در بافت عضله ماهی حلوا سفید مورد بررسی قرار گرفت. تحقیقات فوق در آزمایشگاه سم شناسی آبزیان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس انجام شد. دو محلول یکی عاری از نفت خام به عنوان شاهد و دیگری با دوز ppm 12 از نفت خام به روش اندرسن و با استفاده از آب دریا که مشابه آب محل صید ماهی ها بود تهیه شد. سپس 42 عدد ماهی صیدشده از 6 ایستگاه مختلف در بخش شمالی خلیج فارس، در آزمایشات زیست سنجش بلند مدت (8 روزه) به تعداد 21 عدد ماهی در هر یک از تیمار ها قرار گرفت. پس از پایان 8 روز در معرض گذاری، ماهیان مورد آزمایش به طور جداگانه فریز و بسته بندی شده و جهت تعیین میزان تجمع فلزات سنگین در بافت عضله به آزمایشگاه ارسال شدند. اندازه گیری غلظت فلزات سنگین بوسیله دستگاه جذب اتمی (فیلیپس مدل PU 9400) انجام شد. در این مطالعه، میانگین میزان تجمع فلزات سنگین وانادیوم، نیکل، کادمیوم و سرب STD) (در بافت عضله ماهیان شاهد به ترتیب برابر با ppm 02/0 38/1، ppm 04/0 65/1، ppm 01/0 05/0 و ppm 03/0 29/0 و در ماهیانی که در معرض نفت خام با دوز ppm12 قرار گرفته بودند به ترتیب به میزان ppm 15/0 65/1، ppm 36/0 34/2، ppm 03/0 09/0و ppm 07/0 39/0 اندازه گیری شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها با استفاده از آزمون T-test نشاندهنده وجود اختلاف معنی دار آماری (05/0 P<) بین دو تیمار از نظر تجمع فلزات سنگین و انادیوم، نیکل، کادمیوم و سرب است. همچنین در ماهیان هر دو تیمار ترتیب تجمع فلزات سنگین به صورت Ni>V> Pb>Cd مشاهده گردید که این روند افزایشی با توجه به آزمون T-test معنی دار است. از سوی دیگر وجود مقادیر نسبتا زیاد از تجمع این فلزات در ماهیان شاهد را می توان به آلودگی آب محل زیست این ماهیان (خلیج فارس) نسبت داد. علاوه بر این، میانگین غلظت فلزات سنگین سرب و کادمیوم در بافت عضله ماهیان شاهد کمتر و غلظت فلز سنگین وانادیوم بیشتر از حد مجاز استاندارد برای مصارف انسانی تشخیص داده شدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p927322 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!